Matematik

Hjælp til nspire-kommando

25. december 2021 af Markus2300 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg ville høre om hvordan man udregner tan(α) = 30/25 i nspire?Hvilken kommando skal man benytte sig af?


Svar #1
25. december 2021 af Markus2300

Det er forresten vinklen mellem vektoren 25/30 og x-aksen jeg skal udregne


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. december 2021 af peter lind

Det kan du beregne med næsten alt. En almindelig matematik lommeregen, som på windows, ethvert regneark eller lignende


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. december 2021 af ringstedLC

#0: I CAS anvendes ofte "arc" foran de trigonomiske funktioner, fx arctan(...).

Du kan også løse ligningen for α; det giver så alle løsningerne, hvis der ikke ikke angives et interval for α. Husk også at indstille "grader/rad.".

NB. I betragtning af dit niveau og at du om mindre end seks mdr. måske skal sidde ved en skriftlig eksamen i mange timer med hj.-midler (nSpire), bør du udforske dit værktøj. Der findes masser af videoer og hjemmesider, men vigtigst af alt; prøv dig frem!


Svar #4
26. december 2021 af Markus2300

Jeg har prøvet med arctan, men får af vide at der er en dimensionsfejl


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. december 2021 af ringstedLC

Så vidt jeg kan se, så prøver du at tage arctan til en vektor. Dét kan man ikke. Men vektoren er jo retningsvektor for en linje og linjer har en hældning. Se sammenhængen!


Brugbart svar (0)

Svar #6
26. december 2021 af mathon

                          \small \begin{array}{llllll} \tan\left ( \alpha \right )=\frac{30}{25}\\\\ \alpha=\tan^{-1}\left ( \frac{30}{25} \right ) \end{array}


Svar #7
26. december 2021 af Markus2300

#5

Så vidt jeg kan se, så prøver du at tage arctan til en vektor. Dét kan man ikke. Men vektoren er jo retningsvektor for en linje og linjer har en hældning. Se sammenhængen!

Tak skal du have, fik det rigtige svar


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. december 2021 af ringstedLC

#7:

Det kan ikke være svaret på #0 eller #2.


Skriv et svar til: Hjælp til nspire-kommando

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.