Fysik

Frit Fald

18. januar 2022 af Lærke0001 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hey, jeg har fået de her 2 opgaver (Som jeg har vedhæftet nedenunder), som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal løse, er der en venlig sjæl som vil hjælpe med at forklare hvad og hvordan man skal lave dette opgave??

Det ville være en kæmpe hjælp!!!


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. januar 2022 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. januar 2022 af mathon

                     \small \small \begin{array}{llllll}\textbf{1.}\\& h=\frac{1}{2}\cdot g\cdot t^2\\\\ &t= \sqrt{\frac{2\cdot h}{g}}\\\\ \textbf{2.}\\& m\cdot g\cdot h=\frac{1}{2}\cdot m\cdot v^2\\\\& g\cdot h=\frac{1}{2}\cdot v^2\\\\& v=\sqrt{2\cdot g\cdot h} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. januar 2022 af SuneChr

Der er (kun) 34,8 meter fra udsigtsplatformen til gadeniveau.
Differencen 1,2 meter kan godt have betydning for mandens eventuelle overlevelse.
I øvrigt kunne man godt have brugt en metalkugle som faldemne.
    En gammel, vist nok, Ulf Pilgaard vittighed:
      Manden, der kommer for sent på sit arbejde, hvor mester spørger, om han har en god forklaring, hvortil
      manden siger, at han lige faldt ned fra Rundetårn, hvortil mester siger: "Det ka' s'gu' da ikke ta' en time". 


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. januar 2022 af ringstedLC

I #2 bruges:

\begin{align*} \textbf{1.}\\ s &= 0.5a\cdot t^2\Rightarrow h=0.5\cdot g\cdot t^2 \\ \textbf{2.} \\ E_{pot} &= E_{kin}\Rightarrow m\cdot g\cdot h=0.5\cdot m\cdot v^2 \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. januar 2022 af PeterValberg

Se eventuelt < LINK >

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Skriv et svar til: Frit Fald

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.