Fysik

Hjælp til elektricitetsberegning

24. januar kl. 13:01 af Trins29 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har fået en opgave, som jeg kæmper lidt med:

I denne opgave ser vi på et kredsløb med en spændingskilde og en ydre resistor.

Batteriets hvilespænding er U0 = 4,5 V, og dets indre resistans er Ri = 0,05 Ω. Resistansen af den ydre resistor er Ry = 25,00 Ω.

a. Beregn strømstyrken I i kredsen.
b. Beregn den effekt, batteriet afgiver til kredsen.
c. Beregn den effekt, som afsættes i henholdsvis resistoren og i batteriet.
d. Beregn den energi, som batteriet afgiver til kredsen i løbet af 40 min.
e. Beregn den energi, som afsættes i henholdsvis resistoren og batteriet i løbet af 40 min.
f. Beregn de brøkdele af den afgivne energi, der afsættes i henholdsvis resistoren og batteriet.

Jeg er rimeligt forvirret over alle opgaverne, så hjælp ville være meget værdsat!

Brugbart svar (0)

Svar #1
24. januar kl. 13:08 af BirgerBrosa

Indsæt kredsløbstegningen, tak.

Brugbart svar (0)

Svar #2
24. januar kl. 13:08 af Moderatoren

Beskriv, hvad du er forvirret over, eller læs denne tråd

Svar #3
24. januar kl. 13:14 af Trins29

Indsæt kredsløbstegningen, tak.

Kedsløbstegning vedhæftet her

Vedhæftet fil:kredsløb.png

Brugbart svar (0)

Svar #4
24. januar kl. 13:41 af BirgerBrosa

Her får du en ordentlig kredsløbtegning: -

Kan du løse spørgsmålene nu?

Svar #5
24. januar kl. 13:49 af Trins29

Her får du en ordentlig kredsløbtegning: -

Kan du løse spørgsmålene nu?

Nej, ikke ligefrem.. altså jeg er på meget bar bund med de her spørgsmål

Brugbart svar (1)

Svar #6
24. januar kl. 13:54 af BirgerBrosa

Okay lad mig hjælpe dig på vej.

a)

Kirchoffs strømlov siger, at summen af strømme til et knudepunkt er lig summen af strømme væk fra et knudepunkt.

Så strømmen til knudepunktet Upol er lig strømmen væk fra Upol. Så den samme strøm løber igennem Ri og Ry og batteriet.

Ohms lov siger at U = RI som omskrives til I = U/R. Der er et spændingsfald på 4.5V over Ri i serie med Ry.

Så I = 4.5V/(50mohm + 25ohm) = 0.179A = 180mA

Brugbart svar (0)

Svar #7
24. januar kl. 18:44 af BirgerBrosa

Forstår du?

Svar #8
26. januar kl. 10:17 af Trins29

Forstår du?

Hvis jeg skal være ærlig, så nej.. Jeg har ikke set en kredsløbstegning lavet på den måde før, dem jeg normalt arbejder med ligner den, jeg selv har sendt. Dine råd/tips giver mening, men jeg er ikke sikker på, hvordan jeg skal bruge dem. De formler jeg har adgang til i min bog kaster ikke ligefrem lys over sagen for mig (også derfor jeg har lavet dette opslag)
Tænker ex at jeg til a) skal benytte formlen R = U/I som omskrives til I = R/U, men hvilke af mine givne tal jeg skal benytte er jeg meget usikker på.

Brugbart svar (0)

Svar #9
26. januar kl. 11:08 af BirgerBrosa

Har du læst mit svar i #6? Der viser jeg hvordan du skal bruge Ohms lov og laver sågar et par vigtige kommentarer til Kirchoffs love.

Svar #10
27. januar kl. 00:34 af Trins29

Har du læst mit svar i #6? Der viser jeg hvordan du skal bruge Ohms lov og laver sågar et par vigtige kommentarer til Kirchoffs love.

a) og b) giver begge bedre mening for mig nu ja, mange tak! Sidder fast på c), e) og f), fordi jeg bliver i tvivl om hvordan jeg skal separere resistoren og batteriet

Til a) har jeg selv fået 0,18 A ligesom dig, b) 0,81 W og i d) 1944 J - jeg håber, det ser nogenlunde korrekt ud

Svar #11
27. januar kl. 12:57 af Trins29

Jeg har nu haft et møde med min lærer, og fået bedre forståelse for hele opgaven + hjælp til at løse den. Mange tak for hjælpen med lige at komme i gang! :)

Skriv et svar til: Hjælp til elektricitetsberegning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.