Dansk

Saltkrystaller

28. februar 2022 af Saltgran - Niveau: 10. klasse

Jeg er en kvinde på 64 år, der studser over gamle talemåder som: "At tage det med et gran salt." Jeg er derfor interesseret i, at vide om, saltkrystaller kan opdeles i og´består af GRAN. Jeg kender til at GRAN kan være en gammel vægtenhed, men kan det også i relation til saltkrystaller, være noget andet, som f.eks en lille gren af krystallet?


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. februar 2022 af Heptan

Saltkrystaller (natriumklorid/bordsalt) foretrækker at være kubiske eller oktaedriske, så man ser ikke grene ligesom i snefnug-krystaller.

Det skyldes den fundamentale måde natrium og klorid atomerne pakker på:


Brugbart svar (1)

Svar #2
28. februar 2022 af Stygotius

Udtrykket "med et gran salt (ikke "gram")"  er en fordanskning af det latinske "cum grano salis".

Ordet "granum" betyder et korn eller en kerne, og formen "grano" er en bestemt kasus (ablativ), som er styret af præpositionen "cum", der altid styrer ablativ.

Udtrykket "med et gran salt "betyder "med (et vist) forbehold  .....ikke uden videre"

'På engelsk siger man: "with a grain of salt (evt. "a pinch of salt") med den samme betydning. På tysk er det "mit einer Prise Salz".

Normalt er ordet "et gran" = en lille smule som i f.eks.  "Der er ikke et gran (af) sandhed i det"

P.S.  Hvad har din alder at gøre med spørgsmålet ??


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. februar 2022 af Stygotius

ad #1

Hvad mener du med "den måde atomerne pakker på" ??


Brugbart svar (2)

Svar #4
01. marts 2022 af Heptan

#3

Pakker på hinanden?


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. marts 2022 af Stygotius

Hvad skal det betyde ???   Det giver ingen mening.


Brugbart svar (2)

Svar #6
01. marts 2022 af Heptan

De pakker, ligesom appelsiner pakker sig i et ordnet mønster i supermarkedet.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. marts 2022 af Stygotius

Appelsiner "pakker sig" ikke. Nogen pakker  måske appelsinerne f.eks. i kasser.

I øvrigt havde du skrevet at atomerne "pakker".  Hvad pakker atomerne ??


Brugbart svar (2)

Svar #8
01. marts 2022 af Heptan

Appelsiner og atomer kan pakke sig selv, da det er energetisk favorabelt, og dermed en spontan hændelse. Hvis man kaster appelsiner tilfældigt i en kasse, så pakker man dem ikke. Giver man derefter kassen et spark, så vil appelsinerne pakke sig selv i et ordnet mønster.

Vandmolekyler kan ramle tilfældigt ind i hinanden i atmosfæren, og pakke sig i et hexagonalt mønster. Det giver de karakteristiske snefnug-krystaller. De får ikke hjælp; de pakker sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #9
01. marts 2022 af Stygotius

Det du skriver, er blot noget sludder. Ingen har talt om tilfældigt at kaste appelsiner ned i en kasse.

Pointen er rent sproglig.  At "pakke" (brugt intransitivt)  eller "pakke sig" er simpelthen ikke  (idiomatisk) dansk.


Brugbart svar (0)

Svar #10
01. marts 2022 af Heptan

"Ingen har talt om tilfældigt at kaste appelsiner ned i en kasse."

Har du aldrig leget appelsinkast?


Svar #11
01. marts 2022 af Saltgran

Når salt koges for, at udvinde eller rense den indsamlede saltforkomst, krystalliserer den så også i kuber eller gør fugten, at den krystalliserer mere i retningen af snekrystaller?


Svar #12
01. marts 2022 af Saltgran

Jeg mener kubiske eller oktaedriske former. Hvilke betegnelser ikke er daglig ordbrug for mig.

På forhånd tak for svar til Heptan.


Svar #13
01. marts 2022 af Saltgran

Med et støvgran i tankerne forstår jeg ordets betydning.


Svar #14
01. marts 2022 af Saltgran

Mht. alder, så skulle jeg indtaste et felt, men den højeste alderr var 7 år, hvilket er alderen på mit ældste barnebarn til næste fødselsdag. Derfor omtalte jeg min alder. Men måske er der noget, jeg har gjort forkert eller misforstået under oprettelsen.


Svar #15
01. marts 2022 af Saltgran

Stygotius: Prøv med glas-, plastik- eller marmorkugler. Har du ingen emballageforme til dine julekugler, pakker de sig selv.


Brugbart svar (0)

Svar #16
01. marts 2022 af Stygotius

Det er stadig nonsens at tale om "pakke sig"


Brugbart svar (0)

Svar #17
01. marts 2022 af Stygotius

ad # 10

Nej, jeg har aldrig leget "appelsinkast", og spørgsmålet er uforståeligt. Desuden har ingen talt om den slags her.

Indlægget #12 er ligeledes uden mening. 

Der er vist nogle her som har problemer med at udtrykke sig og sætte tegn på dansk; se f..eks. #11


Svar #18
01. marts 2022 af Saltgran

Att.: Stygotius.

Mit spørgsmål går ikke på dansk tegnsætning eller tastefejl. Jeg beder ikke om skolelærerhjælp til stavning osv. men beklager, at jeg ikke fik redigeret min spontane tekst.

Da jeg mere arbejder på et forfatterskab end terperi mht. korrekthed, er der en god undskyldning.


Svar #19
01. marts 2022 af Saltgran

Att.: Stygotius:

Hvis det, at f.eks saltkrystaller og appelsiner "pakker sig selv" stadig er helt udenfor din forståelsesevne, kan jeg anbefale dig, at tage arbejde på landet med roe- og kartoffelhøst eller pakning af samme. Så vil du erfare, hvad vi mener.


Brugbart svar (0)

Svar #20
01. marts 2022 af Stygotius

Det er svært at forstå at det at skrive tydeligt og forståeligt, har noget med "terperi" at gøre.

att. #19

At arbejde på landet har næppe noget at gøre med evnen til at udtrykke sig klart og godt.

Det største problem var ikke udtrykket "at pakke sig selv" men blot det forskruede at "pakke"   - med den samme betydning.

På den anden side:  Hvis nogen har lyst til at sige "en  ko" når de mener "en hest", så  for mig gerne. Det besværliggør bare kommunikationen en smule.


Forrige 1 2 3 Næste

Der er 49 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.