Matematik

Vektorregning

21. marts 2022 af mangetakforhjælpen - Niveau: A-niveau

Jeg håber, der er én, der kan hjælpe med opgave b og c. Tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
21. marts 2022 af mathon

Brugbart svar (1)

Svar #2
21. marts 2022 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{b)}\\&& \textup{Vinkelrette vektorers skalarprodukt er lig med nul}\\\\&& \begin{bmatrix} 3-5t\\-1-2t \end{bmatrix}\cdot \begin{bmatrix} 3\\-1 \end{bmatrix}=0\\\\&&(3-5t)\cdot 3+\left ( -1-2t \right )(-1)=0\mathrm{ ... \, _{osv}\, ...} \end{array}

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. marts 2022 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textbf{c)}\\& \textup{cosinusrelationen:}\\\\&& \left | \overrightarrow{a}-\overrightarrow{b} \right |=\sqrt{7^2+5^2-2\cdot 7\cdot 5\cdot \cos(60\degree)} \end{array}

Svar #4
21. marts 2022 af mangetakforhjælpen

Mange, mange tak for den store hjælp. Vil du forklare lidt nærmere, hvad du gør i c. Der er jeg ikke helt med.

Brugbart svar (0)

Svar #5
21. marts 2022 af mathon

Tegn vektorerne og få overblik.

Vektorer adderes geometrisk, så du har en trekant,
hvori en vinkel og dens to hosliggende sider er kendt
og du har til opgave at beregne den tredje side \small \left | \overrightarrow{a}-\overrightarrow{b} \right |
med cosinusrelationen.

Svar #6

Okay, tak. Jeg har stadig svært ved at forstå det. Hvilken formel er det, du bruger?

Brugbart svar (0)

Svar #7
21. marts 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} c^2=a^2+b^2-2\cdot a\cdot b\cdot \cos(C)\\\\ c=\sqrt{a^2+b^2-2\cdot a\cdot b\cdot \cos(C)} \end{array}

Svar #8

Kæmpe tak. Det får jeg til 6,24.

Brugbart svar (0)

Svar #9
21. marts 2022 af mathon

6.25

Skriv et svar til: Vektorregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.