Matematik

Grænseværdi

29. marts 2022 af migmigmig22 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Givet:

\frac{sin^2(x)log(x^2)}{x}

Jeg skal vise, at brøken har en grænseværdi for x gående mod 0 fra højre. Jeg har fundet grænseværdien til at være 0. Jeg skal så gøre rede for, hvordan man vælger delta ift. epsilon, når det skal bevises ift. epsilon-delta-definitionen, men her går jeg i stå. Hvad er det helt præcist, man skal vise, når det er en grænseværdi fra én side?

Brugbart svar (0)

Svar #1
29. marts 2022 af AskTheAfghan

Det er svært at sige, når du ikke fortæller hvilke resultater du kender. Kig evt. på estimater for funktioner i dit udtryk, så du kan finde en bedre approksimation, for at give en idé. Jeg vil give et muligt men anderledes forslag, hvordan den skal håndteres. Hvis du omskriver udtrykket til [sin(x)/x]2[x log(x2)], og jeg antager, at du kender resultatet om, at den første faktor går mod 1 for x gående mod 0. Lad ε>0 være givet. Der findes et δ1>0 sådan at |sin(x)/x| < ε1/2 for alle |x| < δ1. Nu er det nok med at vise eksistensen af δ2>0 sådan at |x log(x2)| < ε1/2 for alle |x| < δ2. På den måde vil man slutte: |sin2(x)log(x2)/x| = |[sin(x)/x]2[x log(x2)]| < ε1/2ε1/2 = ε for alle |x| < min{δ12}.

Skriv et svar til: Grænseværdi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.