Dansk

Perspektivering

25. april 2022 af HJÆLPMIIIIG - Niveau: 9. klasse

Hej.

Hvilke noveller af Jesper Wung-Sung er gode/kan man perspektivere til "Catwalk"?


Brugbart svar (1)

Svar #1
26. april 2022 af CeciliaaM

Noveller: Lad os rejse os (!), sukkermusen og evt. snemanden (lidt svær).

Jeg ville dog helt klart vælge "lad os rejse os".

Jeg har her lavet en meget (!) lille perspektivering, fra "lad os rejse os" til "catwalk" & "sukkermusen".

Opgaven: Hvordan taler novellen sammen med din viden og Jesper Wung Sung og en eller flere af hans værker, du har læst og arbejdet med? (Novellerne "sukkermusen", "catwalk", "hovedet", eller romanen "skolen")?

Catwalk

Pigen i catwalk prøver også at finde sig selv, med alle hendes modeting og den ehr hale hun får. Meget i catwalk handler om unge, der i bund og grund ikke rigtig ved hvem de selv er, og det ved Lauritz heller ikke - han lever i sine forældres skygge, ligesom pigen i catwalk måske lidt lever i sine venners og andres skygge?. De tør begge to hvertfald ikke, at stå ved dem selv!.

Sukkermusen

Pigen er sukkermusen bliver meget styret efter sin mor, og skal leve sit liv efter morens præmisser. Lauritz gør måske også bare lidt hvad han tænker hans forældre gerne vil have, og lever lidt efter normerne. Pigen i sukkermusen og Lauritz for begge to ikke "lov" af deres forældre til at finde deres ægte jeg. (Sukkermusen er lidt værre end Lauritz).

Ved godt at det ikke var en perspektivering fra "lad os rejse os" til "catwalk", du skulle bruge, men du kan jo bare "vende den om", og sige at det er en perspektivering fra "catwalk" til lad os rejse os.

Jeg håber du kunne bruge det til noget :)


Svar #2
27. april 2022 af HJÆLPMIIIIG

Mange tak!

Ved du hvor man kan læse "Lad os rejse os"?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. april 2022 af Moderatoren

Den er i Wung-Sungs novellesamling med samme titel.


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. april 2022 af CeciliaaM

#2

Mange tak!

Ved du hvor man kan læse "Lad os rejse os"?

Jeg fik den udleveret på print af min lærer, men man kan vidst også låne den inde på hjemmesiden "mitcfu" - du skal bare logge ind med unilogin.

Den ligger i bogen, der faktisk også hedder "lad os rejse os". (Den har en rød forside, med nogle hotdogs på). Der er 10 noveller i bogen, og en af dem er "lad os rejse os".

:)


Skriv et svar til: Perspektivering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.