Matematik

Integral

08. maj 2022 af DeepOcean - Niveau: A-niveau

Hej Alle 

Jeg har igen bruge for jeres hjælp og jeres ide fordi jeg har løbet tør for ide?

Jeg vedhæfte fil 

Vedhæftet fil: Opgave1.docx

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. maj 2022 af AskTheAfghan

Opgave.png

Hvad har du prøvet? Hvor er du gået i stå henne? Vis, hvad du har prøvet, så vi kan hjælpe dig i den rigtige retning.

Der vides, at afstanden mellem punkterne Q og P er 3.1 cm lang. Du skal derfor løse ligningen |g(xT) - g(x)| = 3.1, hvor xT er x-koordinaten for Q. Sidstnævnte opnås ved at løse ligningen g'(x) = 0 mht. x i [x1,x2].

Vedhæftet fil:Opgave.png

Brugbart svar (1)

Svar #2
08. maj 2022 af ringstedLC

d) Metalstangen (hammeren) lægges ind i Pythagoras:

\begin{align*} \left | QP_n \right |^2=3.1^2 &= \bigl(x_Q-x\bigr)^2+\bigl(y_Q-g(x)\bigr)^2\,,\;x_1\leq x\leq x_2 \\ x &= \left\{\begin{matrix} x_a\\x_b \end{matrix}\right. \\P_1=\bigl(x_a,g(x_a)\bigr) \;&,\;P_2=\bigl(x_b,g(x_b)\bigr)\;,\;g(x_a)=g(x_b) \end{align*}

Vedhæft billeder, og ikke dokumenter!


Svar #3
08. maj 2022 af DeepOcean

#2 du har en ligning med 3-4 ubekendter
Svært at løse!

Svar #4
08. maj 2022 af DeepOcean

#1 upræcise svar..kan ikke følge med

Svar #5
08. maj 2022 af DeepOcean

Hvis andre har en god ide gerne at høre den .
Tak på forhånd

Brugbart svar (0)

Svar #6
08. maj 2022 af ringstedLC

#3: xQ kan beregnes som vist i #1. yQ = gmaks. g(x) erstattes med forskriften. Så har du én ubekendt.

#4: Svaret er da præcist., men:

#1

Du skal derfor løse ligningen |g(xT) - g(x)| = 3.1,...

er desværre ikke rigtigt.


Brugbart svar (0)

Svar #7
08. maj 2022 af AskTheAfghan

#6     Du har ret. Der burde stå | (xT,g(xT))  -  (x,g(x)) | = 3.1.

#4     Hvorhenne i #2, forstår du ikke? P1 og P2 er de punkter, hvor kuglen P rammer grafen g.


Svar #8
09. maj 2022 af DeepOcean

!


Svar #9
09. maj 2022 af DeepOcean

#2 Du bruger Phtagoras som afstand formel mellem to punktet Den er rigtigt nok men i din trekant er hosliggende katate er ikke parallelle med x-asken og derfor kan ikke bruge afstanfformel ( phagoras) ..se venlig på figur igen  ...!?  


Brugbart svar (1)

Svar #10
09. maj 2022 af ringstedLC

Afstandsformlen gælder altid!

\begin{align*} P_0=\bigl(x_Q,g(x_a)\bigr) \;&,\;P_1=\bigl(x_a,g(x_a)\bigr)\\ \textup{Hosl. kat.}(P_1) &= P_1P_0 \\\left |P_1P_0 \right | &= x_Q-x_{P_1} \\ \textup{Modst. kat.}(P_1) &= QP_0 \\\left | QP_0 \right | &= y_Q-g(x_a) \\\textup{Bem\ae rk: }P_0\;{\color{Red} \neq }\;P\end{align*}


Svar #11
10. maj 2022 af DeepOcean

#10 

Den er retvinkel trekent QPP1 og anden retvinkel trekant QPP0. så hvordan vil du bruge afstand formel? til at finde de punkter som kulgen ramme klokken ? som kan ses på figuren p0 pg p1 er ikke de pubnkter som kuglen ramme klokken !! men x1 og x2 hvor kulgen rammer

Hvis du har muligheden gerne at du kigge på min tegning og beskrive din løsningsforslag 

Vedhæftet fil:Opgave.PNG

Svar #12
10. maj 2022 af DeepOcean

Jeg kan godt finde koordiantor til Q punkt (xQ,yQ) men hvordan kan jeg løse følgende :

hvor både x1 , y1 ,x2 og Y2 er ubekendte?

\sqrt{^{(xQ-x1)^{2}}+(yQ-y1)^{2}} = 3.1 og \sqrt{^{(xQ-x2)^{2}}+(yQ-y2)^{2}} = 3.1

Vedhæftet fil:Opgave.PNG

Svar #13
10. maj 2022 af DeepOcean

Opgaven er løst .Tak for alle som har hjulpet med iden .


Brugbart svar (0)

Svar #14
10. maj 2022 af ringstedLC

#13: Godt!

#12: Det er helt bevidst, at jeg benævner de to x-værdier med andre navne end x1 og x2, der bruges som afgrænsninger af funktionerne.


Skriv et svar til: Integral

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.