Matematik

Hvad henviser "vækstformel" til?

09. juni 2022 af Nordmand123 - Niveau: C-niveau

Hej

Jeg er i gang med at lave dispotitioner til min mundtlige eksamen i matematik. Der er dog to spørgsmål, hvor jeg er lidt i tvivl omkring, hvad der helt præcis menes:

1. Der ønskes en forklaring for lineære funktioner, herunder vækstformel og ligefrem proportionalitet.

2. Der ønskes en forklaring for eksponentielle funktioner, herunder vækstformlen.

Hvad er det "vækstformlen" refererer til? Er det blot regneforskriften til henholdsvis den lineære og den eksponentielle funktion, eller skal man ligge noget andet i det?

På forhånd tak for hjælpen!


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. juni 2022 af mathon

          \small \small \small \begin{array}{lllll} \textup{v\ae kstformel er:}&f(x_o+1)\end{array}=\textup{\textup{"udtrykt ved" }}f(x_o)


Svar #2
09. juni 2022 af Nordmand123

#1

          \small \small \small \begin{array}{lllll} \textup{v\ae kstformel er:}&f(x_o+1)\end{array}=\textup{\textup{"udtrykt ved" }}f(x_o)

Mange tak for svar!

Jeg er dog stadig i tvivl om, hvad det egentlig betyder. Har du mulighed for at uddybe (måske give eksempler på hvordan det hænger sammen med henholdsvis den lineære og eksponentielle sammenhæng) eller ved du hvor jeg kan læse om det? Jeg synes ikke rigtig at kunne finde noget i hverken min bog eller når jeg søger efter det.


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. juni 2022 af Anders521

#0 Jeg kender ikke til ordet vækstformel, men gætter på at den handler om væksten af din funktion. Du har sikkert hørt din grundforløbslærer sige noget i retning om grafen for lineære funktioner at

                      "hvis du går én hen, så går du a op, hvis du går én hen igen så går du a op igen"

Virker det bekendt?


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. juni 2022 af mathon

          \small \small \begin{array}{lllll} \textup{v\ae kstformel for}\\& \textup{line\ae r funktion:}&f(x_o+1)=f(x_o)+a\\\\& \textup{eksponentiel funktion:}&f(x_o+1)=f(x_o)\cdot a \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. juni 2022 af mathon

\small \small \small \small \begin{array}{llllllll} \textup{og dermed:}\\&\textup{line\ae r funktion:}&f(x_o+n)=f(x_o)+n\cdot a\\&&&n\in\mathbb{Z}\quad a=(1+r)\\&\textup{eksponentiel funktion:}&f(x_o+n)=f(x_o) \cdot a^{\, n} \end{array}


Svar #6
10. juni 2022 af Nordmand123

#3 Jo det lyder helt bestemt bekendt. Har ligesom dig bare aldrig hørt det omtalt som "vækstformel". Ud fra mathons svar, tænker jeg dog, at det må være det der fiskes efter:) Jeg takker!


Svar #7
10. juni 2022 af Nordmand123

#4

          \small \small \begin{array}{lllll} \textup{v\ae kstformel for}\\& \textup{line\ae r funktion:}&f(x_o+1)=f(x_o)+a\\\\& \textup{eksponentiel funktion:}&f(x_o+1)=f(x_o)\cdot a \end{array}

Tusind tak, det giver mening nu:)


Skriv et svar til: Hvad henviser "vækstformel" til?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.