Matematik

Fraktilplot er normalfordelt

12. juni 2022 af Rebecca1234a - Niveau: B-niveau

Jeg vil høre, hvordan man ved hjælp af fraktilplot kan afgøre om et datasæt er normalfordelt?? Har prøvet at søge på nettet, i min bog og i mine noter, og kan virkelig ikke finde det jeg leder efter, så det ville være rart hvis nogen kunne hjælpe mig her!:))

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. juni 2022 af peter lind

Hvis du plotter det ind på et sandsynlighedspapir bliver det en ret linje

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. juni 2022 af Anders521

#0 Se evt. dokument. Det forklarer fraktilplottet ganske fint.

Svar #3
12. juni 2022 af Rebecca1234a

Hvis du plotter det ind på et sandsynlighedspapir bliver det en ret linje

Kan du måske, uddybe det lidt mere..??

Brugbart svar (0)

Svar #4
12. juni 2022 af peter lind

Hvad vil du have uddybet? Henvisningen i #2 forklarer det ganske fint og en ret linje er det nemt at se

Svar #5

Ja, men bare lidt med flere ord

Svar #6

Det er en af mine eksamensspørgsmål, vil gerne have den uddybet den helt sådan hvordan man kan det.. Det vil være en kæmpe hjælp hvis der er en der kunne uddybe det Peter skrev eller forklare det mere uddybet og på en anden måde måske? Det vil betyde meget!:))

Svar #8

Den siger jo noget om hvordan man kan se en histogram er en normalfordelt, men jeg spurgte efter fraktilplot...

Brugbart svar (1)

Svar #9
13. juni 2022 af Soeffi

#8. Fraktil-plot = normalfordelings-plot i videoen. Det er samme plot, der hentydes til i #1-5.

Du tager den omvendte funktion af normalfordelingen, så en lineær regression giver en linje med ligningen: y = (x - μ)/σ.

Svar #10
13. juni 2022 af Rebecca1234a

ahh okayy tak, blev ogs forvirret at fraktilplot hed noget andet i videoen

Skriv et svar til: Fraktilplot er normalfordelt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.