Generelt

Ang. jurastudiet.

16. juni 2022 af Nr4862
Kære studerende, der læser jura.
Jeg er ved at finde ud af, om jura er noget for mig. Og i den anledning er jeg ved at finde ud af hvordan eksamnerne foregår.

Er det korrekt forstået, at man får udleveret de kapitler eller paragraffer i en evt. lov som passer til opgaverne, man skal løse?


Mvh.

Brugbart svar (0)

Svar #1
16. juni 2022 af Justitia

Det svinger jo fra universitet til universitet.

Men på Københavns Universitet er eksaminerne på jurastudiet de første to år typisk skriftlige.

Fra 3. år er der mere frihed - de obligatoriske fag fylder kun en fjerdedel ca. (hvis man tæller kandidaten med).

Er det korrekt forstået, at man får udleveret de kapitler eller paragraffer i en evt. lov som passer til opgaverne, man skal løse?

Nej.


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. juni 2022 af Justitia

Du får typisk 3-5 papirer, hvori der er beskrevet en lille historie (som vi kalder faktum/sagens faktiske omstændigheder)... Man kobler herefter faktum sammen med juraen (jus/de relevante retskilder) for at finde ud af, hvad retsstillingen er (subsumption).


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. juni 2022 af Justitia

Selve opgaven kan opbygges på to måder:

JUS → FAKTUM → SUBSUMPTION

Eksempel:

Det følger af straffelovens § 15, at handlinger foretaget af børn under 15 år ikke straffes.

Jens Peter var 13 år på gerningstidspunktet, og han kan derfor ikke straffes, jf. straffelovens § 15.

FAKTUM → JUS → SUBSUMPTION

Eksempel:

Jens Peter var 13 år på gerningstidspunktet, og han kan derfor ikke straffes, jf. straffelovens § 15.


Skriv et svar til: Ang. jurastudiet.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.