Studievalg og videregående studie

Tredje eksamensforsøg

27. juni 2022 af SoftwareGuy

Jeg læser til softwareingeniør, og jeg skal op til en eksamen i tredje forsøg i august, fordi jeg lige har dumpet 2. forsøg. 

Da jeg i sin tid valgte at læse IT (blev uddannet datamatiker sidste år, og læste derefter videre til ing. via merit), var koncentrationsevnen en af mine stærkere sider i livet - fik f.eks. 12 i Mat A på gymnasiet, fordi jeg kunne koncentrere mig om tingene længe. Tingene har desværre ændret sig siden - bl.a. pga. min psykiske tilstand. Det kommer mest til udtryk i opgaver, hvor jeg skal læse kode eller "pusle" med noget - jeg taber bare tråden. 

Nu ved jeg ikke, hvor mange IT-folk der er herinde, men der er tale om en skriftlig eksamen i Embedded Software med fokus på programmeringssproget C og FreeRTOS. Min underviser fortalte, at han også er nødt til at bruge papir og blyant, når han arbejder med pointers i C, og hvad pointers "pointer" til. Sådan noget kræver meget koncentration. Jeg har sikkert fejlet mange af de opgaver, for under eksamen kom jeg frem til forskellige svar, når jeg tjekkede mine svar igennem gang efter gang. 

Embedded Software er på ingen måde det, som jeg planlægger at arbejde med i fremtiden, men den eksamen skal jeg forbi. Man skal have halvdelen af svarene rigtige for at bestå. Pointssystemet er meget "straffende", fordi man i langt de fleste opgaver ikke kan få delvise point. Et svar er enten rigtigt eller forkert, så man får 0 point for et spørgsmål, hvis en delopgave er rigtigt besvaret og en anden forkert. 

Hvis I tror, at et andet forum ville være bedre at spørge på for en IT-studerende, må I meget gerne foreslå et. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. juni 2022 af ringstedLC

Du mangler lige at skrive et spørgsmål før vi kan "tro" noget.


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. juni 2022 af MandenMedMangeHatte

Så hvad er dit spørgsmål?

Svar #3
28. juni 2022 af SoftwareGuy

#1

Du mangler lige at skrive et spørgsmål før vi kan "tro" noget.

Ja, selvfølgelig. 

Kan nogen komme med nogle råd om, hvordan jeg går til sådan et eksamensforsøg nr. 3?

Kan nogen evt. henvise til et sted, hvor man kan få faglig hjælp til sådanne IT-eksamener? 

Jeg ved godt, at det at læse pensum er et ligeud svar, men nu handler denne eksamen ikke så meget om at "læse" pensum. Det er en programmeringseksamen - man skal ikke selv kode til eksamen, men der er meget kodeforståelse. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. juni 2022 af ringstedLC

#3: Tjah. Jeg ville ihvertfald ikke bare gøre som de to forrige gange og regne med at det så lykkedes. 

#0

Min underviser fortalte, at han også er nødt til at bruge papir og blyant, når han arbejder med pointers i C, og hvad pointers "pointer" til.

Brug (måske mere) papir og blyant som din underviser. Vi har alle en grænse for hvor meget, der kan være i hovedet på en gang. Tænk fx. på hvor mange "unødvendige" mellemregninger du sikkert lavede, da du skulle lære at løse ligninger.

#0

Sådan noget kræver meget koncentration. Jeg har sikkert fejlet mange af de opgaver, for under eksamen kom jeg frem til forskellige svar, når jeg tjekkede mine svar igennem gang efter gang.

Noget kunne tyde på, at du sjusker og/eller mister koncentrationen. Det sidste kan du ikke gøre så meget, den korte tid taget i betragtning. Det må du derfor bare acceptere, men ved at nedskrive flere "mellemregninger" er du fri for at skulle starte forfra, når du har glemt noget.


Brugbart svar (1)

Svar #5
28. juni 2022 af Oxim

Måske kan du få ekstra tid til eksamen, hvis du ikke allerede har det.


Svar #6
29. juni 2022 af SoftwareGuy

#5
Måske kan du få ekstra tid til eksamen, hvis du ikke allerede har det.

Det foreslog min SPS-støtteperson også. Jeg har ikke haft ekstra tid denne gang, men jeg vil da gerne have det tredje gang, hvis jeg har ret til det.

Svar #7
29. juni 2022 af SoftwareGuy

#4
#3: Tjah. Jeg ville ihvertfald ikke bare gøre som de to forrige gange og regne med at det så lykkedes. 

#0

Min underviser fortalte, at han også er nødt til at bruge papir og blyant, når han arbejder med pointers i C, og hvad pointers "pointer" til.


Brug (måske mere) papir og blyant som din underviser. Vi har alle en grænse for hvor meget, der kan være i hovedet på en gang. Tænk fx. på hvor mange "unødvendige" mellemregninger du sikkert lavede, da du skulle lære at løse ligninger.

#0

Sådan noget kræver meget koncentration. Jeg har sikkert fejlet mange af de opgaver, for under eksamen kom jeg frem til forskellige svar, når jeg tjekkede mine svar igennem gang efter gang.


Noget kunne tyde på, at du sjusker og/eller mister koncentrationen. Det sidste kan du ikke gøre så meget, den korte tid taget i betragtning. Det må du derfor bare acceptere, men ved at nedskrive flere "mellemregninger" er du fri for at skulle starte forfra, når du har glemt noget.

Der er ingen tvivl om, at jeg mister koncentrationen. Det gør jeg også i mange andre sammenhænge (både studierelaterede og ikke-studierelaterede), men under opgaver som kodelæsning skal man kunne bevare koncentrationen - ellers laver man fejl.

Jeg ved ikke, hvor meget du kender til programmering, men der er som sådan ikke nogen "mellemregninger". Det er nærmest ren logik, at man skal bruge (tænke som en computer), men min hjerne blokerer i sådanne opgaver - i modsætning til tidligere.

Jeg forventer ikke, at mit fremtidige job skal være et, hvor man skal ned at kigge efter variablers værdier, men sådanne fag skal jeg igennem på studiet.

Brugbart svar (0)

Svar #8
29. juni 2022 af Anders521

#7 Hvad med at kontakte underviseren og spørge om du kan få gennemgået dine opgaver i dine tidligere eksamensforsøg? Ellers spørg om vedkommende kan henvise dig til en ældre studerende som hellere kan hjælpe dig.


Svar #9
29. juni 2022 af SoftwareGuy

#8

#7 Hvad med at kontakte underviseren og spørge om du kan få gennemgået dine opgaver i dine tidligere eksamensforsøg? Ellers spørg om vedkommende kan henvise dig til en ældre studerende som hellere kan hjælpe dig.

Det har jeg gjort. Jeg vil gerne have fat i facitlisten fra denne eksamen, fordi eksamenerne har det med at være meget ens, men han har ikke svaret mig endnu. 

Mht. hjælp fra studerende fortalte en studievejleder mig engang, at der nogle gange er studerende, der selv skaffer en faglig tutor (f.eks. en ældre studerende), som de betaler for at hjælpe dem med at bestå et givent fag. 


Brugbart svar (0)

Svar #10
29. juni 2022 af Oxim

Det kan i hvert fald ikke skade at søge om ekstra tid (og evt enerum til eksamen). Send en dispensationsansøgning til dit studienævn hurtigst muligt. Det kræver formentlig en ny lægeattest (~200 kr), medmindre du har en kronisk lidelse med gammel lægeattest. Læs mere på din studieportal (evt google "navnet på dit universitet" "navnet på dit studie" dispensationer).

Nogle andre ting jeg ville overveje er, om du bør afmelde din august eksamen pga sygdom (med ny lægeattest) og tage eksamen senere, og evt deltage i kurset igen; om du skal søge om 4. eksamensforsøg hvis du var syg til 1. eller 2. eksamensforsøg (med lægeattest). Det ville være ærgerligt at droppe ud af uddannelsen pga ét fag.

Hvis du dumper alle eksamensforsøg, så ville jeg kigge på lignende uddannelser, så du kan overføre dine beståede fag til den nye IT uddannelse.

Du kan også spørge din SPS-støtteperson, din læge eller lign., om du kan få finansiel støtte til en privatlærer.


Skriv et svar til: Tredje eksamensforsøg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.