Dansk

apppelformer

10. oktober 2022 af helena000 - Niveau: 8. klasse

please hjælp

2. Kom med eksempler til case
I skal komme med et eksempel til hver af appelformerne til følgende case. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2022 af MN0710

Det er lidt svært at hjælpe når vi ikke har casen :). Har du mulighed for at lægge den op?


Svar #2
10. oktober 2022 af helena000

jeg skal bare komme med eksempler til hver af appelformerne 


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. oktober 2022 af MentorMath

#2

Statsministeren udtalte følgende på gårsdagens pressemøde. "Det er en svær tid, hvor vi alle må stå sammen og hvor vi hver især må yde vores i et samfund hvor vi alle har et ansvar - ikke mindst for os selv men for vores medmennesker." (Eksempel på en patosappal)

Igennem min tid som folkeskolelærer gennem de sidste 25 år ved jeg netop hvor eleverne har problemer med at gå til eksamenen. (Etos)

Målinger fra Geus viser at gletcherne smelter med .. om året. (Logos)


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. oktober 2022 af Stygotius

Der er ikke meget logos i det sidste ekesmpel     ....og heller ikke meget patos i det andet, hvor sproget i øvrigt er dårligt.


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. oktober 2022 af Justitia

#3 hvad med at lade spørger lave sine egne lektier? 

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=bj%C3%B8rnetjeneste


Brugbart svar (1)

Svar #6
10. oktober 2022 af MentorMath

Ah, det kan godt være, at sproget i det jeg har skrevet er dårligt som #4 mener, men jeg behøver ikke ligefrem at konsultere ordnet for at vide hvad du mener..

Her har jeg på ingen måde lavet spørgers lektier, men derimod lige kort vist et par eksempler på brugen, så spørger forhåbentligt selv kunne lave nogle eksempler på hver af appelformerne. Hvis spørger blot afleverer mine svar som var tænkt som et par korte eksemper, uden selv at selv at finde på sine egne- og mere uddybende eksempler - Ja så bliver karakteren også derefter. I øvrigt plejer jeg bestemt ikke bare at lave folks lektier.

Folk kan bruge platformen som en hjælp, og så må resten være op til folks eget ansvar. Det er alligevel en side, hvor hele formålet er, at frivillige er villige til at bruge tid på at hjælpe andre med lektiehjælp - ikke et forum hvor det handler om at være efter andre. Ydermere er det her slet ikke den type opgaver jeg normalt hjælper med på siden, som du også kan se på min profil.

Godaften

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=lektiehj%C3%A6lp

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=vejledning


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober 2022 af Stygotius

Det er ret vildt at kalde det at hjælpe nogen ved at påpege og gøre opmærksom på evt. fejl for "at være efter andre".  Det er skudt helt ved siden af.


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. oktober 2022 af Justitia

#6...

Du er vist uden for pædagogisk rækkevidde...

Læreren: "I skal komme med et eksempel til hver af appelformerne til følgende case."

Spørger: "please hjælp" - "jeg skal bare komme med eksempler til hver af appelformerne."

Du (MentorMath) giver spørger, hvad læreren har efterspurgt.

Du konkluderer efterfølgende: "Her har jeg på ingen måde lavet spørgers lektier (...)"

For dernæst at modsige dig selv: "men derimod lige kort vist et par eksempler (...)" 

- hvilket sjovt nok var lektien... at lave eksempler til hver appelform...

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=selvmodsigende


Brugbart svar (0)

Svar #9
11. oktober 2022 af Justitia

Lad mig spørge dig...

Har du eller har du ikke gjort dét, som læreren har efterspurgt? 

Har du lavet "et eksempel til hver af appelformerne til følgende case"...

:))


Brugbart svar (0)

Svar #10
11. oktober 2022 af Stygotius

Hvis man bruger dødsstraf som et eksempel på noget man bør bekæmpe, vil et argument for dette som  bygger på pathos, være noget i stil med  "Tænk på de lidelser og rædsler man udsætter et menneske for ved at idømme det dødsstraf. Tænk hvad han eller hun må gennemgå før det er slået ihjel  ....for slet ikke at tale om brutaliseringen af fængselspersonalet..

Et logos-argumen vil kunne være at den slags straf slet ikke  kan betale sig; det tjener ikke noget formål da de lande som har/bruger dødsstraf ikke forhindrer eller har færre mord og andre horrible forbrydelser end  lande som ikke har.

Et ethos-argument kunne være at fremstille sig selv som en berømt advokat eller dommer -eller en  anden der har særlig  forstand på dødsstraf. F.eks.  hævdede en af Francisco Francos bødler at garrottering i virkeligheden var en human meode til at aflive et menneske på.

I den vestlige verden kender vi reklamen med manden i en  hvid kittel og en regnsestok i brystlommen der forsøger at sælge vaskemaskiner ved at optræde som  en videnskabsmand der taler med videnskabelige og eksakte og nøjagtige, troværdige  påstande.

Ingen af de tre argumenter er naturligvis noget gyldigt  "argument" i ordets præcise forstand -i en diskussion, hvor det drejer sig om holdbare præmisser og konklusioner.


Svar #11
12. oktober 2022 af helena000

Hej Justitia.

Endeligt ville jeg bare se om (MINE EGNE) svar var rigtige, om jeg havde givet gode eksempler, jeg har ikke brugt nogle af jeres svar og det vil jeg aldrig i mit liv gøre, ellers vil jeg ikke lære noget. 

God dag.


Skriv et svar til: apppelformer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.