Matematik
Hjælp til forskrift
Hej,
Nogen der ved hvordan jeg skal gør dette: Beregn forskriften for den lineære prisfunktion f(x) ved beregning ud fra to af punkterne
Er der en bestemt formel man skal bruge?
Svar #1
21. oktober 2022 af StoreNord
Din formelsamling
burde have nogle formler om, hvordan du finder a og b i det generelle udtryk, f(x)=ax+b.
Først skal du finde hældningen,a ved hjælp af to punkter.
Så skal du ved hjælp af a og et punkt finde b.
MEN
når der som her er 'mange' punkter, er det jo ikke sikkert, at punkterne alle ligger på samme linje.
Så skal du i virkeligheden skrive tabellen ind i et regneark og lave lineær regression.
Svar #2
21. oktober 2022 af Anders521
#0 Du behøver ikke (men kan bruge) formler til at bestemme forskriften for din funktion f. Af tabellen kan du afgøre for hvilket tal a er ved at se på udviklingen af funktionsværdierne, dvs. den nederste række. Når du har bestemt a, kan b bestemmes ved at løse ligningen y0 = ax0 + b mht. b hvor talparret (x0,y0) er et punkt du vælger fra tabellen. Til sidst opstiller du forskriften for f.
Du godeste, det er noget sludder jeg skriver. Ignorér det - hvis du gør det på den måde, jeg har beskrevet får et forkert svar.
Svar #4
21. oktober 2022 af Anders521
#3 ...Det har du faktisk ret i, men en formel til at slå op i en formelsamling...hmm.
Svar #5
21. oktober 2022 af louiselykkegaard556 (Slettet)
Hvordan skal jeg sætte mine tal ind?
Beregn forskriften for den lineære prisfunktion f(x) ved beregning ud fra to af punkterne
Svar #6
Se på de første to punkter.
y, som er f(x) 'vokser' med minus 25 mens x vokser med 300. Det bliver en hældning
Så ved du altså at
Se på de sidste 2/3 af ligningen og beregn b.
Svar #7
f(x) = ax+b er den generelle forskrift for en regning.
Når a og b er tal, kan man beregne støttepunkter (i en sildebenstabel) og tegne funktionens graf.
Vores pgave var at finde a og b og skriver det specifikke udtryk for den funktion, hvis graf går gennem punkterne.
Du kan jo kontrollere resultatet med Geogebra. :-)
Svar #8
21. oktober 2022 af Eksperimentalfysikeren
Du skriver formlen f(x) = ax+b for to af de fire tilfælde, der er i tabellen, f.eks. 150 = a*300 + b, hvor tallene står i første søjle. Vælg en anden søjle og skriv formlen op igen. Så ar du to ligninger med de to ubekendte a og b.
Hvis du trækker de to ligninger fra hinanden, får du en ligning, hvor b ikke forekommer. Den løser du ved at sætte a udenfor en parentes på højre side. Der står så en differens på hver side af lighedstegnet. Regn dem ud. Divider så på begge sider af lighedstegnet med koefficienten til a. Så er a isoleret og du har et tal for a. Indsæt det i én af de to første ligninger og isoler b.
Indsæt a og b i formlen. Indsæt derefter tabellens øvrige x-værdier i formlen og regn f(x). Se, om det passer med talllene i tabellen.
Svar #9
22. oktober 2022 af louiselykkegaard556 (Slettet)
Er det denne formel jeg skal bruge?
Svar #10
22. oktober 2022 af Eksperimentalfysikeren
Det er den hurtige løsning, som du normalt bør benytte. Hvis du gennemfører metoden i #8 med bogstaver i stedet for tal, kommer du frem til disse formler.
Skriv et svar til: Hjælp til forskrift
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.