Bioteknologi

Metode til undersøgelse

13. november 2022 af Adl9 - Niveau: A-niveau

Har brug for akuut! hjælp til nedenstående opgave. Jeg ved godt at man kan bruge en undersøgelse ved brug af agarplader, som jeg gerne ville bruge, men har svært ved at formulere mit svar.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. januar 2023 af Christianfslag

Der er flere metoder, der kan bruges til at undersøge, om der er sygdomsfremkaldende bakterier i det rensede havvand. Nedenfor skitseres en mulig metode:

1. Tilføj en passende mængde af en specifik næringsmedium, der er formuleret til at fremme væksten af sygdomsfremkaldende bakterier. Dette kan være en tryptic soy agar (TSA) plade.

2. Indsaml en prøve af det rensede havvand og overfør prøven til petriskålen.

3. Inkuber prøven ved en passende temperatur (typisk 37°C) i 24-48 timer.

4. Efter inkubationen vil eventuelle bakterier, der er til stede i prøven, have formeret sig og dannet kolonier på næringsmediet.

5. Gennemfør en mikroskopisk undersøgelse af kolonierne for at bestemme deres morfologi (form og struktur). Dette kan gøres ved hjælp af en lysmikroskop eller et elektronmikroskop.

6. Gennemfør yderligere tests, såsom en biokemisk profil, for at bestemme præcis hvilke bakterier der er til stede i prøven og om de er sygdomsfremkaldende.

7. Analyser resultaterne af undersøgelsen for at bestemme, om der er sygdomsfremkaldende bakterier i det rensede havvand.


Skriv et svar til: Metode til undersøgelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.