Kemi

Absorbans i en vandprøve

26. november 2022 af Jesskl - Niveau: A-niveau

Hejsa.

Jeg sidder med en opgave, hvor jeg skal benytte absorbans og Lambert-Beers lov. jeg har fået dataene for flere absorptionsspektre (kan findes i vedhæftede filer), hvor jeg har valgt at gå med bølgelængden 411, da den højeste koncentration har sit peak der. Derefter har jeg sat deet ind i et regneark og fået en ligning ud af det, y=0,152029·x+0,007133. 

Absorbansen for det ukendte stof ved 411 er 0,960. Jeg har prøvet at regne koncentrationen ud, men jeg får ikke det rigtige svar, som min lærer har givet i en facitliste, nemlig 969 ± (alt afhængig af hvilken bølgelængde man tager). 

Selve opgavens spørgsmål er: c) Bestem indholdet af nitrat i vandprøven. Angiv resultatet i mg/L.

Tak på forhånd :)

Vedhæftet fil: Data - absorbans.xls

Brugbart svar (1)

Svar #1
26. november 2022 af Christianfslag

Har du omregnet fra milimolær til mg/L?

Jeg får en koncentration på 

9.47 \frac{mg}{L}, en værdi der passer meget fint med hvad man kunne forvente at finde i grundvandet.


Svar #2
26. november 2022 af Jesskl

Jeg har prøvet, men jeg får noget i retning af 388 mg/L. Kan du måske vise udregningen, så jeg kan se hvad jeg har gjort forkert?

Skriv et svar til: Absorbans i en vandprøve

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.