Kemi

Koncentration af azorubin ud fra forskrift

29. november 2022 af HaHeRo - Niveau: B-niveau

Jeg skal skrive en kemi rapport ud fra et forsøg hvor vi skulle måle arbsorbansen af azorubin i en mokai. Det vi gjorde var at vi lavede 5 standardopløsninger af azorubin (5,10,15,20 og 25 ml), som vi målte absorbansen af med et spektrofotometer. 

Jeg har laved en standarkurve, hvor jeg har koncentrationen ud af x-aksen, og absorbansen ud af y-aksen, og har så fået denne forskrift: f(x)=0,036892x+0,080754.

hvordan vil jeg skulle finde koncentrationen af azorubin i mokai ud fra forskriften, hvis den mokai vi målte havde en absorbans på 0,088


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

Du har jo ligningen:

0,088 = 0,037x + 0,081 (husk at der er noget der hedder betydende cifre, så du kan ikke opgive noget resultat mere præcist end den værdi der har mindst antal betydende cifre)

Så du skal isolere x på den ene side af lighedstegnet, og så kan du beregne koncentrationen af en hvilken som helst absorbansværdi af azorubin (såfremt absorbanskurven er lineær hele vejen), eller i hvert fald inden for det lineære område som du har fremstillet en standardkurve for.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Skriv et svar til: Koncentration af azorubin ud fra forskrift

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.