Kemi

Krystallisering med natriumsulfat

29. november 2022 af angool - Niveau: B-niveau

Hej, jeg har lavet et forsøg angående en krystallisering af natriumsulfat. Det går ud på at lave en mættet opløsning på 40 grader af natriumsulfat, og derefter tilsættes der en krystal til at påbegynde krystalliseringen. Dog er jeg i tvivl om teorien bag dette, hvad sker der lige præcis, når jeg tilsætter en krystal og krystallisering?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. november 2022 af AngelOneOne

Hej,

I det jeg går ud fra, at opløsningen er blevet kølet af til f.eks. stuetemperatur inden tilsætning af krystallen, så er det du har foretaget dig, at overmætte opøsningen med natriumsulfat. Du har opløst mere natriumsulfat i opløsningen, end der reelt kan opløses under normale omstændigheder. Rent praktisk, er det der er sket, at ionerne i opløsningen har lejret sig på en måde, der er ugunstig for at kunne udkrystallisrere. En overmættet opløsning er som regel meget ustabil (det mindste stød, eller urenhed kan få opløsningen til at udkrystallisere), så når du tilføjer natriumsulfatkrystallen, vil ionerne i opløsningen, med det samme 'koble' sig på krystallen, og starte en udkrystalliseringskædereaktion, hvor det natriumsulfat der er opløst 'for meget', udfælder.

Du kan se et andet eksempel på dette her, hvor det er med natriumacetat (også kaldet 'varm is') - https://www.youtube.com/watch?v=gAkQHiu4rrY

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
30. november 2022 af angool

ahh tusind tak!!


Skriv et svar til: Krystallisering med natriumsulfat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.