Matematik

Harmonisk svingning

19. januar 2023 af AmandaST - Niveau: A-niveau
Hej. Jeg sidder med en opgave, hvor jeg er gået i stå. Jeg har vedlagt et billede af mit svar på en opgave, da facit siger at det er forkert. Er der en, der kan forklare mig, hvad jeg har gjort forkert?
På forhånd tak.

Svar #1
19. januar 2023 af AmandaST

I får lige billedet igen.

Brugbart svar (0)

Svar #2
19. januar 2023 af ringstedLC

Kun hvis du vedhæfter et billede af opgaven og af beregningen (ét billede pr. "svar").

Svar #3
20. januar 2023 af AmandaST

Jeg prøver lige igen. Den gider åbenbart ikke at vedhæfte. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
20. januar 2023 af Eksperimentalfysikeren

Dit resultat er korrekt.

Du trækker et f op af hatten ved udregning af c. Hvor kommer det fra? Dit resultat er korrekt.

Brugbart svar (0)

Svar #5
20. januar 2023 af mathon

Brugbart svar (0)

Svar #6

\small f(t)=4\cdot \sin\left ( \frac{\pi}{6}\cdot t-\frac{4\pi}{3} \right )-5

Svar #7

Mathon: hvordan kommer du frem til 4pi? På Maple siger den "kun" Pi/3 ved mig.

Brugbart svar (0)

Svar #8

Den fejl har jeg overset.

Ved b*t=π/3 har sinus(b*t+c) et nulpunkt, men funktionen er aftagende, så det er det næste nulpunkt, der skal benyttes til at finde c. Dette nulpunkt er ved b*t = 4π/3.

Brugbart svar (0)

Svar #9

\small \begin{array}{llllll}&& -9=4\cdot \sin \left ( \frac{\pi}{6} \cdot 5+c\right )-5\\\Downarrow\\&& -4=4\cdot \sin \left ( \frac{\pi}{6} \cdot 5+c\right )\\\Downarrow\\&& \sin \left ( \frac{\pi}{6} \cdot 5+c\right )=-1\\\Downarrow\\&& \frac{\pi}{6} \cdot 5+c=-\frac{\pi}{2}\\\Downarrow\\&& c=-\frac{3\pi}{6}-\frac{5\pi}{6}=\frac{-8\pi}{6}=-\frac{4\pi}{3}\\\\\\&&f(t)=4\cdot \sin\left (\frac{\pi}{6}t-\frac{4\pi}{3} \right )-5 \end{array}

Svar #10

Dit resultat er korrekt.

Du trækker et f op af hatten ved udregning af c. Hvor kommer det fra? Dit resultat er korrekt.
Jeg fik at vide i undervisningen, at jeg skulle bruge formlen c = -b*f

Brugbart svar (0)

Svar #11

Men det indebærer, at du også skal skrive, hvad f står for.

Skriv et svar til: Harmonisk svingning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.