Dansk

Hvad er fremmedgjorthed?

21. januar 2023 af SkolleNørd - Niveau: A-niveau

Hvad betyder at man kan opleve fremmedgjorthed?

En meget forståelig forklaring, tak.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. januar 2023 af Justitia

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?entry_id=11015909&def_id=21024249&query=fremmedgjorthed


Brugbart svar (2)

Svar #2
22. januar 2023 af SuneChr

Med udgangspunkt i teksten i indramningen som ovenstående link henviser til

[udvikling i samfundet som medfører at det enkelte menneske kommer til at føle sig fremmed i forhold til bestemte væsentlige forhold i sit liv, fx sin natur, sit arbejde og sin betydning for fællesskabet som regel ledsaget af en følelse af afmagt og altings meningsløshed]

skal knyttes en historie, som desværre er og sikkert også bliver mere og mere relevant for mange, og måske især for den ældre generation.

Verden er ikke den samme som i gamle dage, nej, - men det er især med den hastighed, verden har forandret sig på, der er mest skræmmende. Den teknologiske fremdrift har i de sidste par generationer galopperet med en sådan fart, at de grundlæggende værdier, vi er vokset op med, synes at sive som tørt sand mellem fingrene. At bestride dét arbejde, som man efter evne og lyst er gået op i, er måske ikke længere muligt, da omlægninger og rationaliseringer skal tilfredsstille den hastigt accelererende finansielle maskine. Individet efterlades på mange måder på perronen ved togstationen, som for længst er nedlagt og forladt. Byen, førhen med en driftig håndværk- og industri tradition, er sygnet hen og erstattet med fantasiløse facader med blændede butiksruder skiltende med ugens tilbud, bedemandsforretninger og blomster og kranse. Naturen er plastret til med motorveje, biler i svimlende køer, vindmøller og solcelleparker, nedlagte landbrug og gråt beton.
    Hvordan synes I, det går?  

 


 


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. januar 2023 af Stygotius

Jeg tror at nogen ikke kan være mere enig end jeg er med Sune.i  hans betragtninger.


Brugbart svar (2)

Svar #4
28. januar 2023 af MandenMedMangeHatte

#2

Sune, du skriver at du ærges over at teknologien har ertstattet ting der betyder meget for dig. Men de ting du nævner i din paragraf har intet med teknologi at gøre. Jeg synes i øvrigt kun det er storbyerne (København og Århus) der passer til din beskrivelse. Den by jeg bor i kan jeg ikke genkende i dine ord.

Husk på at det er teknologien der, mere end noget andet, betinger hvad der kan lade sig gøre. Så lad være med at gøre teknologien til en fjende. Omfavn den i stedet og du vil indse at den kan bringe dig steder du aldrig troede du ville nå.


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. januar 2023 af Stygotius

Hvad menes der med "omfavn teknologien"?? Skal man give den et knus?


Svar #6
30. januar 2023 af SkolleNørd

Jeg tænkte ikke lige at det ville sætte sådan en diskussion i gang, men det var bare for at være sikker på at jeg forstord definitionen af “fremmedgjorthed”.

Brugbart svar (0)

Svar #7
30. januar 2023 af Stygotius

"Fremmedgjorthed"  angiver en følelse af ikke at høre hjemme nogen steder, af ikke at have nogen steder man kan kalde sit eget (åndelige) og menneskelige hjem, -ikke at have tilknytning til nogen eller noget    .....at føle sig fortabt og fremmed overalt.-og at savne en sådan tilknytning 


Skriv et svar til: Hvad er fremmedgjorthed?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.