Kemi

Dekomponering af NaHCO_3

22. januar 2023 af ChristianCNM - Niveau: C-niveau

Jeg står i et lille dillema med at jeg ikke helt forstår et spørgsmål jeg har fået i en aflevering om dekomponering:

Jeg skal forklar hvilken en af reaktionerne som er korrekte men kan simpelhent ikke finde ud af det, vi er igang med mængdeberegning men kan ikke finde noget omkring det.


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. januar 2023 af ringstedLC

Der skal være lige mange af "Na", "H", "C" og "O" på hver side af pilen.


Svar #2
23. januar 2023 af ChristianCNM

Men hvilken af disse reaktioner er korrekte?

Brugbart svar (0)

Svar #3
23. januar 2023 af ringstedLC

Når du skal forklare den korrekte reaktion, så hjælper det jo ikke dig, at vi siger hvilken en af dem, det er.

For hver reaktion tælles antal atomer af de fire stoffer på hver side af pilen. Hvis det ikke passer, går du videre  til den næste.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. januar 2023 af Soeffi

#0.

Hvis du opvarmer NaHCO3 sker der først følgende: 2 NaHCO3 → Na2CO3(s) + H2O(g) + CO2(g)

Opvarmes derefter Na2CO3, så får man: Na2CO3 → Na2O(s) + CO2(g)

Jeg har en fornemmelse af, at den midterste reaktion ikke kan lade sig gøre, da der dannes en stærkere base end den som allerede findes. NaOH er stærkere end NaHCO3.


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. januar 2023 af AngelOneOne

Hej,

Reaktion nr. 2, vil ikke under normale forhold kunne forløbe den vej som er angivet i opgaven bl.a. fordi Na2CO3 er tungtopløseligt og ville kræve meget energi tilført, samt mange andre faktorer der ville bevirke at reaktionen ikke vil forløbe frit den vej som er angivet, men kan nemt løbe den modsatte vej, hvor:

2 NaOH(aq) + CO2(g) → Na2CO3(s) + H2O(l)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Brugbart svar (0)

Svar #6
24. januar 2023 af Soeffi

#5. Jeg er enig i at reaktion nr. 2 vil kræve tilstedeværelsen af flydende vand. Dvs. man kunne tænke sig følgenden forløb:

Først: Opvamning: 2 NaHCO3(s) → Na2CO3(s) + H2O(g) + CO2(g)

Dernæst: Yderligere opvarmning: Na2CO3(s) → Na2O(s) + CO2(g)

Til sidst: Tilsætning af flydende vand: Na2O(s) + H2O(l) → 2 NaOH(aq) 


Skriv et svar til: Dekomponering af NaHCO_3

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.