Matematik
binomialfordeling
Hej sp
Jeg har lavet disse opgaver om binomialfordeling. Jeg har lavet opgave b og c, men ved ikke om de er rigtige. Er ikke færdig med c'eren, men ved det er noget med binomcdf. I b'eren er jeg heller ikke sikker. Jeg vil være meegt taknemmelig, hvis nogle gad kigge på det. Tak på forhånd. Filen er vedhæftet.
Svar #2
17. februar 2023 af AMelev
a) p = P(grøn) X = antal grønne
Nulhypotese H0: p = 75%
Alternativ hypotese H1: p ≠ 75%
b) Stikprøve: n = 580
Forventet antal OK, men din beregning af stikprøveandelene er overflødig her og forvirrer bare læseren.
c) X ~ b(580,75%), hvis H0 holder
Testet er dobeltsidet, da både for få og for mange grønne i stikprøven er kritiske for hypotesen. De 5% signifikansniveaau deles derfor i 2½% til hver side.
Stikprøveresultat: X = 428
Så beregnes P(X ≤ 428) og P(X ≥ 428) for at se, om de er mindre end 2½%, så hypotesen skal forkastes på 5% signifikansniveau..
P(X ≤ 428): binomcdf(580,75%,428)
P(X ≥ 428): binomcdf(580,75%,428,580)
I spørgsmålet står der, at du skal benytte binomialtest, men ellers kunne man også have bestemt konnfidensintervallet ud fra stikprøveandelen, som du bestemte i b), og have benyttet det til at vurdere nulhypotesen..
Jeg får konfidensintervalllet til [70.1%,77.4%] og da det indeholder p = 75%, accepteres H0.
Svar #3
18. februar 2023 af Soeffi
#0. c) Løsning i Wolfram Alpha:...

Da denne sandsynlighed ligger mellem 0,025 og 0,975, så accepteres nul-hypotesen.
Skriv et svar til: binomialfordeling
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.