Matematik

Éngangstur i parken

22. februar 2023 af SuneChr - Niveau: 7. klasse

SP 220220230233.PNG.

Vedhæftet fil: SP 220220230233.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. februar 2023 af StoreNord

Geogebra is your friend.

Svar #2
22. februar 2023 af SuneChr

Jeg havde nu håbet, at den skulle løses uden brug af hjælpemidler, men, - turen rundt er rigtig nok.
Så kan jeg passende spørge, hvordan programmeringen ser ud?
Hvordan opretter man GeoGebra?, - jeg ved, at du er ihærdig bruger af den, og at den ligefrem er
blevet din ven.
Jeg har ikke, aktivt, stiftet bekendtskab med den.

Brugbart svar (0)

Svar #3
22. februar 2023 af ringstedLC

#2: Jeg bruger GG Classic 5 som indeholder et grafisk værktøj, regneark (á la Excel), CAS m.m. Den hentes gratis på https://www.geogebra.org/download

#3's "tur" kunne laves ved at:

- "Rediger" - "Indsæt billede fra" for indlejre figuren på "Tegneblok".

- Fra værktøjslinjen vælges "Punkt" og turens punkter afsættes. Værktøjer slukkes med >Esc< eller tryk på pileknappen i værktøjslinjen.,

- Fra værktøjslinjen vælges "Stykvis linje".

Go' fornøjelse!

Brugbart svar (0)

Svar #4

I løsningen brugte jeg faktisk kun værktøjet StykkevisLinje i Linjestykke "knappen".
I gamle dage mener jeg, at det kunne lave en lukket figur uden synlige punkter; men det virker vist ikke mere. I Geogebra 6 gir det ofte en forfærdelig masse punkter, som ødelægger overblikket i Algebra vinduet totalt.
Geogebra kan hentes fra Geogebra.org og er meget nemt at installere på Windows.
Det har også et 3D vindue.
Med lidt god vilje kan man både have version 5 og 6; den nemme og den besværlige.

Brugbart svar (0)

Svar #5

Undskyld. Værktøjet hedder StykvisLinje, ikke at forveksle med Stykkevis Lineær Funktion.

Brugbart svar (0)

Svar #6
22. februar 2023 af jl9

#0 Ikke så svær som de plejer - men stadig højt værdsat med opgave

Jeg selv er lidt ambivalent omkring de værktøjer som folkeskole-, gymansie- og universitets studerende har til rådighed i dag. Computere er fantastiske, og på mange måder en industriel fordel for samfund. Undervisnings mæssigt er risikoen at de fremtidige generationer i mindre grad lærer at forstå materiet.

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. februar 2023 af StoreNord

Mange matematikopgaver vil jeg da også gerne lade eleverne lave med papir og blyant og så kontrollere med Geogebra og lommeregner.
Men i sådan en labyrintopgave her erstatter Geogegebra bare papir og blyant. Derfor havde jeg ingen skrupler mes at vise, hvor smart det kunne gøres med Geogebra.
Desværre er min virkelighed sådan, at eleverne nægter at bruge papir og blyant til noget som helst.  SNØFT!

Brugbart svar (0)

Svar #8
23. februar 2023 af jl9

#7 Det ville jeg såmænd heller ikke have nogen skrupler over. Der har for nyligt været debat i pressen omkring universitets studerende som bruger AI chat robotter som hjælpemiddel til eksamens opgaver (ikke nødvendigvis matematik opgaver). Da jeg gik i folkeskole og gymnasie brugte jeg selv hver eneste mulighed for at skrive opgaver af fra klassekammerater. Jeg lærte ikke noget af det, men matematik interesserede mig ikke på det tidspunk fordi jeg ikke troede på at det var noget jeg kunne finde ud af. Mon ikke der altid vil være elever som mig.

Det pudsige er, hvor meget teoretisk matematik og statistik der er faktisk ligger til grund for at kunne programmere Artificial Intelligence / Machine Learning på en computer.

Svar #9
24. februar 2023 af SuneChr

.SP 240220230024.PNG

Vedhæftet fil:SP 240220230024.PNG

Skriv et svar til: Éngangstur i parken

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.