Matematik

Andengradspolynomiet - Hjælp!!!!!

16. marts 2023 af sofia877 - Niveau: B-niveau

Er der nogen, der kan hjælpe!!!!!!!!!

Jeg er så forvirret, hvordan er det man løser denne opgave uden hjælpemidler??

Hvornår bruger man nulreglen og faktorisering og hvornår er det man bruger løsningsformlen og diskriminantformlen.. 

opgaven er vedhæftet.


Svar #1
16. marts 2023 af sofia877

opgaven:


Svar #2
16. marts 2023 af sofia877

plzzz


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. marts 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. marts 2023 af ringstedLC

Sæt forskriften lig med "0" og brug håndkraft og FS.

1. Dividér ligningen med "2" og brug løsningsformlen.

Eller bestem grundtallet i:

\begin{align*} x^2+2x+1 &= 0=(...)^2 \end{align*} 

og brug nulreglen.

NB. FS er ikke et hjælpemiddel!


Svar #5
16. marts 2023 af sofia877

Hvad er FS? 

... Så jeg kan enten sætte noget udenfor parantesen altså finde en fælles faktorer og så regne, eller jeg kan benytte mig af løsningsformlen og diskriminantformlen? 


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. marts 2023 af jl9

#0

Jeg ville ikke kunne løse den opgave uden en formel samling. Heldigvis står der ikke i opgaven hvilken metode man skal bruge.


Svar #7
16. marts 2023 af sofia877

okay, men jeg er stadig lost. 


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. marts 2023 af ringstedLC

2. Gang eventuelt ligningen med "-1" og brug løsningsformlen.

Eller bestem faktorerne:

\begin{align*} x^2+3x-4 &= 0=(...)\cdot (...) \end{align*}

og brug nulreglen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. marts 2023 af ringstedLC

#5: At dividere/gange en ligning vil sige at div./gange med det samme tal på begge sider af lighedstegnet. Nogle siger at forkorte/forlænge en ligning med...

Det bruges for lettere at regne videre fx i:

3.

\begin{align*} x^2+\tfrac{7}{2}x-2 &= 0 &&\Rightarrow x=\frac{-\frac{7}{2}\pm \sqrt{\left ( \tfrac{7}{2} \right )^2-4\cdot 1\cdot (-2)}}{2\cdot 1} \\ 2x^2+7x-4 &= 0 &&\Rightarrow x=\frac{-7\pm \sqrt{7^2-4\cdot 2\cdot (-4)}}{2\cdot 2} \\ \textup{eller}:\\ x^2+\tfrac{7}{2}x-2 &= (...)\cdot (...) \end{align*}

og så nulreglen.

Prøv for træningens skyld at bruge begge metoder på de tre opgaver og se selv, hvor den ene er nemmere end den anden.


Brugbart svar (0)

Svar #10
17. marts 2023 af StoreNord


Brugbart svar (0)

Svar #11
17. marts 2023 af MentorMath

#5

Tænker du refererer til at din lærer måske har nævnt, at det i nogle tilfælde er lettere at bruge nulreglen end at bruge løsningsformlen - og at dit spørgsmål derfor går på, hvornår det er mest oplagt at bruge nulreglen - og i hvilke tilfælde det for de fleste, er mere lige ud af landevejen at bruge løsningsformlen.

Det er lettest, at bruge nulreglen, hvis vi har en andengradsligning angivet på en faktoriseret form,

(...)·(...) = 0.

Hvis vi har givet en andengradsligning på formen ax2 + bx + c = 0, hvor tallet c er lig med nul, c = 0, så kan udtrykket omskrives til en form, hvor vi kan bruge nulreglen (dette kan også lade sig gøre når c ≠ 0, men der kan oftest bedre svare sig - hvis ikke man er helt tryg ved andengradsligninger - at bruge løsningsformlen i stedet).

Vi omskriver udtrykket ved, at x sættes uden for en parentes (vi siger, at x er en fælles faktor).

Når vi omskriver en andengradsligning til en form hvor vi kan bruge nulreglen siger vi, at udtrykket faktoriseres. 

c = 0.

ax2 + bx = 0 ⇔ (x sættes uden for en parentes)

x(ax + b) = 0 ⇔ (nulreglen, a·b = 0 ⇔ a = 0 eller b = 0). 

x = 0 eller ax + b = 0

                   x = -b/a.

Når en andengradsligning er skrevet på formen x(ax + b), siger vi at ligningen er angivet på en faktoriseret form.

Ex.

Vi kigger på en andengradsligning hvor c = 0, som derfor kan løses vh.a. nulreglen.

3x+ 6x = 0 ⇔

x·(3x + 6) = 0 ⇔

x = 0 eller 3x + 6 = 0

                   x = -6/3 

                   x = -2 .


Svar #12
17. marts 2023 af sofia877

#11

TUSIND TAKKK DET VAR LIGE DEN FORKLARING JEG HAVDE BRUG FOR!!!
Virkelig flot forklaret tusind TAKKKK

Brugbart svar (0)

Svar #13
18. marts 2023 af MentorMath

#12
Selv tak! Virkelig glad for at høre, at forklaringen giver mening

Brugbart svar (0)

Svar #14
18. marts 2023 af AMelev

#0 Opdater lige din profill, så vi kan se hvilken ungdomsuddannelse, du går på.

FS er formelsamlingen, men for HHX og HHH findes den ikke til B-niveau. 
Den officielle udgave af FS må benyttes til eksamen - også delen uden hjælpemidler - så det er en god idé at gøre sig fortrolig med den, så man hurtigt kan slå op.


Skriv et svar til: Andengradspolynomiet - Hjælp!!!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.