Dansk

Indledning

18. marts 2023 af Anonym706 - Niveau: A-niveau

 En indledning skal:

- Interessere og fange læseren
- Vise en vinkel/et fokus/en fortolkningshypotese for opgaven ("den røde tråd")
- Tekst, genre, forfatter og årstal skal præsenteres
- Flot sprog (varieret og fejlfrit).

Jeg har mange gange fået at vide at jeg mangler noget i mine indledninger. Hvis det er nogle der er fagligt gode til dansk, må i meget gerne fortælle mig hvad i syntes om denne indledning, og evt. hvad der kunne forbedres.

At føle sig hjemme er et vigtigt menneskeligt behov, som mange forfattere beskæftiger sig med i deres litterære værker. Det at finde sin egen plads i verden, og følelsen af at man hører til et sted, er noget mange søger efter. Novellen "Hjemme", som er skrevet af den norske forfatter Marie Aubert i 2020 og er en del af den stører novellesamling ”MÅ JEG KOMME MED DIG HJEM”, er et eksempel på en litterær tekst, der tematiserer denne længsel efter at føle sig hjemme. Novellen følger en ung kvinde, som prøver at finde sin plads i verden og kæmper med forskellige relationer, der påvirker hendes følelse af at være hjemme. I denne artikel vil jeg analysere og fortolke jeg-fortællerens forskellige relationer i denne novelle "Hjemme". Derudover vil jeg inddrage andre skønlitterære værker, der også tematiserer følelsen af at føle sig hjemme, for at perspektivere til hvordan andre forfattere også behandler emnet. Ud fra dette vil jeg danne en fortolkning af hvad det vil sige at føle sig hjemme.

 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. marts 2023 af Stygotius

Jeg har mange gange fået at vide at jeg mangler noget i mine indledninger. Hvis det er nogle der er fagligt gode til dansk, må (i) I meget gerne fortælle mig hvad i syn(t)es om denne indledning, og evt. hvad der kunne forbedres.

At føle sig hjemme er et vigtigt menneskeligt behov, som mange forfattere beskæftiger sig med i deres litterære værker. Det at finde sin egen plads i verden(,) og følelsen af at (man) høre(r) til et sted, er noget mange søger efter. Novellen "Hjemme", som er skrevet af den norske forfatter Marie Aubert i 2020 og er en del af (den (stører) større/store? novellesamlingen ”MÅ JEG KOMME MED DIG HJEM”, er et eksempel på en litterær tekst, der tematiserer denne længsel. ( efter at føle sig hjemme.) Novellen følger en ung kvinde, som prøver at finde sin plads i verden og herunder kæmper med forskellige (relationer) forhold/omstændigheder, der påvirker hendes følelse af at være hjemme. I denne artikel vil jeg analysere og fortolke jeg-fortællerens forskellige relationer i denne novelle. ("Hjemme". Derudover). Desuden vil jeg inddrage andre skønlitterære værker, der (også) tematiserer den samme følelse(n af at føle sig hjemme,) for at perspektivere til hvordan andre forfattere (også) behandler emnet. Ud fra dette vil jeg (danne) foretage/gennemføre/lave en fortolkning af, hvad det vil sige at føle sig hjemme.

Prøv at variere dit sprog. Du er meget glad for ordet "relationer"


Brugbart svar (0)

Svar #2
19. marts 2023 af em9728

Skulle du få lyst kunne du også inddrage Maslows behovspyramide som pendant til menneskets behov for tryghed, socialitet og tilhørsforhold. Flere dansklærere bliver begejstrede for inddragelse af falighed fra andre fag.

Mvh.


Skriv et svar til: Indledning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.