Matematik

Isolér oxonium-ioner (Kemi/Matematik)

22. marts 2023 af Hejmeddig12344444 - Niveau: B-niveau

Hej allesammen. Jeg vil gerne vide, hvordan man rent matematisk isolerer ch3o+ fra følgende formel på definitionen af pH. I øvrigt har jeg fundet den, men jeg vil bare gerne kende til de "steps" der er.

pH = -log(ch3o+)

Se billede for en "smukkere" formel.

Vedhæftet fil: pH.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
22. marts 2023 af Rumballsm

Det er ren logaritme regneregel

10^{log(x)}=x

Her er oxoniumionerne (H_3O^+) altså x

Derfor kan du skrive

10^{log([H_3O^+])}=[H_3O^+]

Det er det samme som

10^{-ph}=[H_3O^+], da -ph=log([H_3O^+])

Skriv hellere koncentration med [stof] end c_{stof}, da der i en sur opløsning tales om den aktuelle koncentration og ikke den formelle koncentration.


Svar #2
22. marts 2023 af Hejmeddig12344444

Jeps, angående sidste del af dit svar, det var bare en generel formel, som jeg har i mine noter.

Og tusind tak. Den regneregel kendte jeg ikke dsv ikke. Før i dag :)
Jeg sætter pris på din hjælp, og følgende dokument er produktet af at have set dit svar, 30 minutters tænken og andet arbejde, hvor jeg så derefter satte mig ned for at forklare alt det du har sagt og lidt oveni kun vha. hjernens kraft :)))) Tak for hjælpen du! (kan kun dele pdf-filer dsv, da der er noget galt med word)


Brugbart svar (0)

Svar #3
22. marts 2023 af Rumballsm

#2

Jeps, angående sidste del af dit svar, det var bare en generel formel, som jeg har i mine noter.

Og tusind tak. Den regneregel kendte jeg ikke dsv ikke. Før i dag :)
Jeg sætter pris på din hjælp, og følgende dokument er produktet af at have set dit svar, 30 minutters tænken og andet arbejde, hvor jeg så derefter satte mig ned for at forklare alt det du har sagt og lidt oveni kun vha. hjernens kraft :)))) Tak for hjælpen du! (kan kun dele pdf-filer dsv, da der er noget galt med word)

Godt det hjalp :), men som en lille side note, så vil de fleste lektorer fortrække man skriver enheder på hvad man har med at gøre, og det kan være lidt tricky når det kommer til pH (som jo ikke har en enhed i sig selv).

pH er en talværdi der beskriver koncentrationen af oxoniumioner i en opløsning, men har ikke enheden "molær" i sig selv, derfor er den rette måde at skrive det:

pH=-log([H_3O^+]/M), hvor de firkantede paranteser [H_3O^+] angiver at der er tale om en aktuel koncentration (som jo har enheden molær M=n/V).

10^{-ph}=10^{log([H_3O^+]/M)}=[H_3O^+]/M Her er det bare at gange med enheden molær, fordi vi allerede godt er klar over det er hvad vi taler om. Men det er langt det meste af tiden ligegyldigt, så længe man bare huske at skrive de firkantede paranteser når man har med en aktuel koncentration at gøre [stof]. Den anden måde at skrive koncentration; c_{stof}, er en formel koncentration, som angiver den totale koncentration af alle tilstandsformer et stof optræder i (f.eks. fast stof som bundfald). I en opløsning af ioner (heraf oxoniumioner) kan den optrædende form kun være opløst (aq), derfor er det en aktuel koncentration af oxoniumioner, [H_3O^+].


Skriv et svar til: Isolér oxonium-ioner (Kemi/Matematik)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.