Matematik

sandsynlighedsregning

27. marts 2023 af MarkRasm - Niveau: C-niveau

Hej jeg har den her opgave som jeg har løst. 

i opgave f svarer jeg a priori høj men min lære siger det er a priori lav. Jeg kan ikke huske hans begrundelser men jeg syntes mit svar er rigtigt


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. marts 2023 af SuneChr

e)   Sandsynligheden for "højst 9" = 1/2
Foretager vi eksperimentet 50 gange, vil sandsynligheden for "højst 9" netop 13 gange være:
\binom{50}{13}\left ( \frac{1}{2} \right )^{13}\left ( \frac{1}{2} \right )^{37}    =       \binom{50}{13}\left ( \frac{1}{2} \right )^{50}   =     0,00031...  <   1/2

 


Svar #2
27. marts 2023 af MarkRasm

så min lære har ret?


Brugbart svar (0)

Svar #3
27. marts 2023 af SuneChr

Et enkelt eksperiment er fifty-fifty som i e).
Når eksperimentet foretages 50 gange, skal alle 51 sandsynligheder fordeles således, at summen af
dem alle er 1. 1/2 bliver fortyndet mange gange, og derfor kan man forvente en lavere en end den halve.
Ud fra dette må din lærer have ret i sin vurdering.


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. marts 2023 af ringstedLC

#1: Hændelsen fra spm. e sker kun 13 af de 25 gange, den burde ske. Jeg ser ikke, hvorfor du regner sandsynligheden for, at det skulle ske netop 13 gange.


Svar #5
28. marts 2023 af MarkRasm

#4
#1: Hændelsen fra spm. e sker kun 13 af de 25 gange, den burde ske. Jeg ser ikke, hvorfor du regner sandsynligheden for, at det skulle ske netop 13 gange.



Vil jeg så have ret eller min lære? Jeg er uenig med min lære
Den er apriori høj

Svar #6
28. marts 2023 af MarkRasm

ved nogle af de andre siger også den er høj apriori


Skriv et svar til: sandsynlighedsregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.