Matematik

SRP differentialligninger

30. marts 2023 af Nikolaj2001 - Niveau: A-niveau

Hej, mit spg er: Er det rigtigt at differentialligningen v' = k/m · v + g har den samme form som y' = b - a · y

Er lidt i tvivl om fortegnet passer


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. marts 2023 af peter lind

Den differentialligning ser mærkelig ud. Vedlæg den originale opgave som en billedfil


Svar #2
30. marts 2023 af Nikolaj2001

#1

Den differentialligning ser mærkelig ud. Vedlæg den originale opgave som en billedfil

Her er hele udregningen, ved ikke hhvad jeg gør forkert, fordi luftmodstanden skal regnes negativ, så jeg får en positiv graf til sidst, når jeg afbilder funktionen.

Vedhæftet fil:differentialligning.docx

Brugbart svar (0)

Svar #3
30. marts 2023 af peter lind

Jeg kan ikke læse docx filer. Send den som en billedfil eller til nød pdf fil.

Jeg vil nok så gerne have opgaven i ORIGINAL


Svar #4
30. marts 2023 af Nikolaj2001

#3

Jeg kan ikke læse docx filer. Send den som en billedfil eller til nød pdf fil.

Jeg vil nok så gerne have opgaven i ORIGINAL

Undskyld, nu er den der

Vedhæftet fil:differentialligning.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #5
30. marts 2023 af jl9

#4

Efter "Isolerer v' ved at dividere m på hvert led:" er der tre udtryk. Det ser ud til at det i første udtryk -m/m bliver skrevet som +1 i andet udtryk. Skal det ikke være -1 ?


Svar #6
30. marts 2023 af Nikolaj2001

#5

#4

Efter "Isolerer v' ved at dividere m på hvert led:" er der tre udtryk. Det ser ud til at det i første udtryk -m/m bliver skrevet som +1 i andet udtryk. Skal det ikke være -1 ?

Det skal være plus 1, har sat minus med en fejl


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. marts 2023 af peter lind

#0. Sådan som koordinatakserne er lagt peger gnidningskraften opad imod y-aksens retning, så den skal være negativ. Du kan derimod godt bruge den foreslået formel til at løse differentialligningen.


Svar #8
30. marts 2023 af Nikolaj2001

#7

#0. Sådan som koordinatakserne er lagt peger gnidningskraften opad imod y-aksens retning, så den skal være negativ. Du kan derimod godt bruge den foreslået formel til at løse differentialligningen.

Når du skriver gnidningskraft, mener du så luftmodstanden?

For hvis luftmodstande regnes med negativ fortegn, så vil afbildningen af grafen være anderledes


Brugbart svar (0)

Svar #9
30. marts 2023 af jl9

#8

Er de 2 krafter, gnidningskraften (fra luftmodstand) og tyngdekraften, i samme retning?


Svar #10
30. marts 2023 af Nikolaj2001

#9

#8

Er de 2 krafter, gnidningskraften (fra luftmodstand) og tyngdekraften, i samme retning?

nej, luftmodstanden er opadrettede kraft og tyngde kraften er nedadrettet, men tyngdekraften er positiv på y-aksen


Svar #11
30. marts 2023 af Nikolaj2001

Jeg tror jeg har fundet ud af min fejl, men for at være helt sikker, kan i så hjælpe med at se om min udregning passer.

Her er den rettede version

Vedhæftet fil:differentialligning.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #12
30. marts 2023 af peter lind

Det er korrekt. Jeg vil dog foreslå dig at sætte parenteser når du har med en brøk divideret med en brøk af hensynet til klarheden.


Skriv et svar til: SRP differentialligninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.