Fysik

Spændingsfald over batteri

16. maj 2023 af sabrina132 - Niveau: A-niveau

Hej sp

Jeg har brug for hjælp til denne opgave om spændingsfald over batteri. Det haster lidt, da jeg har eksamen i morgen.


Svar #1
16. maj 2023 af sabrina132

Dette er spørgsmålet 


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. maj 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #3
16. maj 2023 af peter lind

Der står jo intet om hvad strømstyrken er når den lyser. Står det ikke i det foregående? Vedlæg hele opgaven.


Svar #4
16. maj 2023 af sabrina132

Jeg var også lidt i tvivl. Jeg har i hvert fald startet med at beregne effekten til at starte med. Men her er hele opgaven.


Svar #5
16. maj 2023 af sabrina132

Ej, nu forstår jeg det godt. Man skulle beregne strømstyrken i opgave a. Tak for hjælpen alligevel. Men kan man ikke også aflæse strømstryken på grafen?


Brugbart svar (0)

Svar #6
16. maj 2023 af peter lind

Nej. Du skal have strømstyrken for at kunne aflæse den tilsvarende spændning


Svar #7
16. maj 2023 af sabrina132

Jeg ved ikke helt, hvad du mener


Brugbart svar (0)

Svar #8
16. maj 2023 af peter lind

Du går ind på y-aksen ud for den angivne strømstyrke, går vandret ud til du rammer kurven, derefter lodret ned på x-aksen og aflæser spændningen


Brugbart svar (1)

Svar #9
16. maj 2023 af Eksperimentalfysikeren

Man kan beeregne strømstyrken for det tilfælde, at dioderne er kortsluttede. Da der er 6 dioder,skal denne strømstyrke divideres med 6. Dernæst beregner man spændingsforskellen der, hvor dioderne er, men med dioderne fjernet. Det kan tegnes ind i grafen som to punkter. Disse punkter forbinder man med hinanden. Derved får man en ret linie. Den skærer diodekarakteristikken i et punkt. hvor spænding og strøm for det samlede kredsløb kan aflæses.


Brugbart svar (2)

Svar #10
16. maj 2023 af ringstedLC

Parallelkoblingen af lysdioder og resistoren er en seriekobling og det fremgår af teksten, at dioderne lyser ved spændingen 2.72 V:

\begin{align*} U_{bat} &= U_{diode}+U_R \\ U_{bat} &= U_{diode}+6\cdot I_{diode}\cdot R \end{align*}

Aflæs Idiode for Udiode = 2.72 V

#5: Bemærk at der i a) spørges til den maksimale strøm for resistoren. Det er nok ikke den nødvendige strøm for at dioderne lyser


Svar #11
16. maj 2023 af sabrina132

Okay, jeg forstår det bedre nu. Tak til jer alle.


Skriv et svar til: Spændingsfald over batteri

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.