Fysik
Spændingsfald over batteri
Hej sp
Jeg har brug for hjælp til denne opgave om spændingsfald over batteri. Det haster lidt, da jeg har eksamen i morgen.
Svar #1
16. maj kl. 17:10 af sabrina132
Dette er spørgsmålet
Svar #3
16. maj kl. 17:19 af peter lind
Der står jo intet om hvad strømstyrken er når den lyser. Står det ikke i det foregående? Vedlæg hele opgaven.
Svar #4
16. maj kl. 17:53 af sabrina132
Jeg var også lidt i tvivl. Jeg har i hvert fald startet med at beregne effekten til at starte med. Men her er hele opgaven.
Svar #5
16. maj kl. 17:54 af sabrina132
Ej, nu forstår jeg det godt. Man skulle beregne strømstyrken i opgave a. Tak for hjælpen alligevel. Men kan man ikke også aflæse strømstryken på grafen?
Svar #6
16. maj kl. 18:07 af peter lind
Nej. Du skal have strømstyrken for at kunne aflæse den tilsvarende spændning
Svar #8
16. maj kl. 20:21 af peter lind
Du går ind på y-aksen ud for den angivne strømstyrke, går vandret ud til du rammer kurven, derefter lodret ned på x-aksen og aflæser spændningen
Svar #9
16. maj kl. 20:29 af Eksperimentalfysikeren
Man kan beeregne strømstyrken for det tilfælde, at dioderne er kortsluttede. Da der er 6 dioder,skal denne strømstyrke divideres med 6. Dernæst beregner man spændingsforskellen der, hvor dioderne er, men med dioderne fjernet. Det kan tegnes ind i grafen som to punkter. Disse punkter forbinder man med hinanden. Derved får man en ret linie. Den skærer diodekarakteristikken i et punkt. hvor spænding og strøm for det samlede kredsløb kan aflæses.
Svar #10
16. maj kl. 20:39 af ringstedLC
Parallelkoblingen af lysdioder og resistoren er en seriekobling og det fremgår af teksten, at dioderne lyser ved spændingen 2.72 V:
Aflæs Idiode for Udiode = 2.72 V
#5: Bemærk at der i a) spørges til den maksimale strøm for resistoren. Det er nok ikke den nødvendige strøm for at dioderne lyser
Skriv et svar til: Spændingsfald over batteri
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.