Fysik

Hjælp til at finde strømme ved modstande

28. august 2023 af Mads256 - Niveau: Universitet/Videregående

Opgaven lyder således:

"Et akumulator batteri består af 24 elementer fordelt i fire parallelforbundne grupper, hver med seks serieforbundet elementer. 
Hvert element har en elektromotorisk kraft E = 1.5 V og indre modstand r_i = 0.3Ω. 

Batteriet forsyner et netværk som vist på figuren (Diagram.PNG)."

Efter at have udregnet hvad spændingen og den samlede indre modstand for batteriet er, ved jeg virkelig ikke hvilken retning jeg så skal. 

Det er lige meget hvilken modstand jeg vælger, r_i for batteriet eller den samlede modstand for hele kredsen, så får jeg en strømstyrke som er alt for høj. Jeg har vedhæftet nogle billeder af mine beregning indtil videre. Jeg er dog i tvivl om jeg er på rette spor eller jeg regner på noget helt forkert.

Vedhæftet fil: Diagram.PNG

Svar #1
28. august 2023 af Mads256

Batteri udregning:


Svar #2
28. august 2023 af Mads256

Kredsens samlede modstand:


Svar #3
28. august 2023 af Mads256

Jeg kan sige så meget, at svarene ifølge facitlisten bør give: 1.938 A, 0.884 A, 1.054 A, 0.659 A og 0.395 A.

Og jeg får et eller andet svar ved omkring 20 A i de beregninger jeg har foretaget mig (for hele kredsen).


Brugbart svar (0)

Svar #4
28. august 2023 af ringstedLC


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. august 2023 af ringstedLC

Batteriet ser gennem de 1Ω en parallelkobling, der igen består af en parall.-kobl., en seriekobl. og 7Ω. Den første parall.-kobl. er altså i serie med 1 Ω og R:

\begin{align*} R_{tot} &= \left (\left (\frac{1}{\left (\tfrac{1}{5}+\tfrac{1}{3} \right )^{-1}\!+2\cdot 2}+\frac{1}{7} \right )^{-1}\!+1.45 \right )\Omega \\ \frac{E}{R_{tot}} &= \frac{9\,\textup{V}}{4.644\,\Omega}=1.938\,\textup{A} \end{align*}

Med din R skulle U påtrykkes R


Brugbart svar (0)

Svar #6
28. august 2023 af ringstedLC

Med hensyn til hele batteriets indre modstand, der udgøres af fire ens modstande i parallel:

\begin{align*} R_{I,\,tot} &= \tfrac{1}{4}\cdot \bigl(6\cdot 0.3\,\Omega\bigr)=0.45\,\Omega \end{align*}


Skriv et svar til: Hjælp til at finde strømme ved modstande

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.