Kemi

Redoxtitreringen og afstemning

09. september 2023 af Luvna - Niveau: C-niveau

Please er der nogle der kan hjælpe mig med disse opgaver.

en redoxtitrering bliver udført med iodid ioner (I-) med dichromate (Cr2O72-). Der sker en redoxreaktion mellem de to, som danner Iod (I2) og Chrom(III) (Cr3+). Reaktionen bliver udført i en sur opløsning.

a) Opskriv og afstem den beskrevne redoxreaktionen

Der tilsættes 20 mL af en 0,125 M opløsning af dichromate (Cr2O72-) til en 100 mL opløsning af Iodid ioner (I-) for at ækvivalenspunktet nås 

b) Hvor mange mol Cr2O72- er der tilsat? n(Cr2O72-)=

c) Hvad er den ækvivalente mængde af iodid? n(I-)=

d) Hvad var start koncentrationen af iodid I- =


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. september 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{a)}\\& \overset{\textbf{{\color{Red} -1}}}{I}{^-}\;+\;\overset{\textbf{{\color{Blue} +6}}}{Cr}_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow \;\overset{\textbf{{\color{Red} 0}}}{I}_2\;+\;\overset{\textbf{{\color{Blue} +3}}}{Cr}{^{3+}}\end{array}

          \small \begin{array}{ccccl} \textbf{atom}&\textbf{op}&\textbf{ned}&\textbf{antal}\\ I&1&&6& \textup{da et lige antal \o nskes}\\ Cr&&3&2 \end{array}

\small \textbf{op- og nedgange afstemmes:}

         \small \begin{array}{llllll} \\& 6\,I{^-}\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;\longrightarrow \;3\,I_2\;+2\,Cr{^{3+}}\end{array}

\small \textbf{ladning afstemmes:}

         \small \begin{array}{llllll} \\& 6\,I{^-}\;+\;Cr_2{O_7}^{2-}\;+\;14\,H^+\;\longrightarrow \;3\,I_2\;+2\,Cr{^{3+}}\end{array}

\small \textbf{hydrogen afstemmes:}

         \small \begin{array}{llllll} \\& 6\,I{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\,Cr_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;14\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;3\,I_2\,_{\textit{(s)}}\;+2\,Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;7\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

\small \textbf{oxygen stemmer.}


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. september 2023 af mathon

\small \begin{array}{llllll} \textbf{b)}\\&\textup{antal mol }Cr_2{O_7}^{2-}\\&& n\left (Cr_2{O_7}^{2-} \right )=V\cdot c=\left ( 0.020\;\mathrm{L} \right )\cdot \left ( 0.125\;\mathrm{\frac{mol}{L}} \right )=0.0025\;\mathrm{mol} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. september 2023 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textbf{c)}\\&\textup{\ae kvivalent antal mol }I^-:\\&& n\left (I^- \right )=6\cdot n\left ( Cr_2{O_7}^{2-} \right )=6\cdot\left (0.0025 \;\mathrm{mol} \right )=0.015 \;\mathrm{mol}\end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. september 2023 af mathon

\small \small \begin{array}{llllll} \textbf{d)}\\&\textup{startkoncentrationen af }I^-\textup{:}\\&& c(I^-)=\frac{0.015\;\mathrm {mol}}{0.100\;\mathrm {L}}=0.15\;\mathrm {M} \end{array}


Svar #5
10. september 2023 af Luvna

Hej Mathon, har du mulighed for at forklare hvordan du kom til c og d, jeg har lidt svært ved at forstå det. hvilken formel har du brugt og hvor kommer fx. tallene fra.


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. september 2023 af mathon

Af
                 \small \begin{array}{llllll} \\& 6\,I{^-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\,Cr_2{O_7}^{2-}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;14\,H^+\,_{\textit{(aq)}}\;\longrightarrow \;3\,I_2\,_{\textit{(s)}}\;+2\,Cr{^{3+}}\,_{\textit{(aq)}}\;+\;7\,H_2O\,_{\textit{(l)}} \end{array}

læser du:
                6 mol I- reagerer med 1 mol Cr2O72- dvs i forholdet 6:1


Svar #7
10. september 2023 af Luvna

Tak for hjælpen, i opgave a, er jeg lidt forvirret når jeg kommer til trin 4 med hensyn til at afstemme redoxreaktionen, jeg skal sætte koefficienterne så samlet stigning er lig med samlet fald. Men mens hvis ikke det var fordi at jeg så hvordan du havde gjort det ville jeg have skrevet 1\cdot 3= 3 og 3\cdot 1= 3 for jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal finde ud af hvilke koefficienter jeg skal bruge. Kan du forklare hvordan det er man finder ud af det uden at det bliver helt forvirrende så det giver mening. Jeg forstår nemlig godt at samlet stigning = samlet fald, men hvorfor kunne man ikke bruge koefficenterne 3 og 1 istedet for 6 og 2? Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #8
10. september 2023 af mathon

Kun fordi vi ønsker et lige antal Ifor at kunne afstemme noget med I2.


Skriv et svar til: Redoxtitreringen og afstemning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.