Matematik

Differentialregning

23. oktober 2023 af blis1204 - Niveau: C-niveau

Hejsa.

Står med den her opgave jeg ikke lige ved hvilke formler/metoder jeg skal bruge til at finde et svar. Opgaven skal lave uden Nspire eller andet, så svaret burde ikke være svært at komme frem til, men kan ikke se hvordan jeg skal finde den afledte funktion til T'(15)?

Tak på forhånd:)

Vedhæftet fil: mat 2.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2023 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
23. oktober 2023 af MentorMath

Hej,

Vi skal bruge grafen til at bestemme T '(15) :) Da vi ikke har opgivet en regneforskrift, kan vi ikke beregne os frem til det. 

T '(15) angiver hældningen på tangenten til grafen for T(x) for x = 15. Vi skal altså prøve, så godt som muligt, at tegne tangenten i punktet, udfra grafen for T.

Vi skal også redegøre for hvad tallet T '(15) (differentialkvotienten taget i 15) fortæller om udviklingen af væskens temperatur. Tallet T '(15) = hældningen på tangenten i punktet, angiver hvor mange graders celsius væskens temperatur falder med pr. minut efter der er gået 15 minutter.


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2023 af mathon

Indtegn tangenten i \small \left ( 15,T(15) \right )
og skøn over hældningen.


Svar #4
23. oktober 2023 af blis1204

Først og fremmest tusind tak for svar! Skal lige sikre mi jeg har forstået det rigtigt... Jeg skal altså tegne en tangent på grafen T ved punktet x=15?


Brugbart svar (1)

Svar #5
23. oktober 2023 af MentorMath

Selv tak - Ja, lige præcis. Som det også er angivet i #3 er skal du "bare" tegne den så godt som du kan.


Brugbart svar (1)

Svar #6
23. oktober 2023 af mathon

Efter 15 min er temperaturfaldet pr. min., lig med hældningen i grader pr. min.


Svar #7
23. oktober 2023 af blis1204

Det giver mening. Tak for hjælpen og fortsat god dag:)


Brugbart svar (1)

Svar #8
23. oktober 2023 af MentorMath

Dejligt, det giver mening! God dag også


Skriv et svar til: Differentialregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.