Fysik
Bremsesvigt
Kan nogen hjælpe mig med denne opgave? Er helt lost. Jeg ved at jeg skal udregne den resulterende kraft men er stadig forvirret :/
Svar #3
31. oktober 2023 af peter lind
Find den resulterende kraft i planens retning F. Arbejdet = F*s = ½mv2 hvor s er strækningens længde og F*s er lastbilens kinetiske energi ved start op opkørslen
Svar #4
31. oktober 2023 af Eksperimentalfysikeren
Der er tegnet en pil for luftmodstand, men der er ikke nævnt noget om denne kraft i det viste. Spørgsmålet er markeret med c), så der må være mere tekst. Står der noget om gnidning i den tekst, der ikke er vist?
Svar #7
31. oktober 2023 af JegDør
#4Der er tegnet en pil for luftmodstand, men der er ikke nævnt noget om denne kraft i det viste. Spørgsmålet er markeret med c), så der må være mere tekst. Står der noget om gnidning i den tekst, der ikke er vist?
Der står bare hvad massen, gnidningskraft-og hastigheden er :/
Svar #9
01. november 2023 af M2023
#0. Den resulterende kraft er rettet imod bevægelsen og har størrelsen:
FR = (64000 kg) · (9,82 m/s2) · sin(19°) + 120 kN = 325 kN
d) Du har: s(t1) = (1/2)·a·t12 + v0·t1 og v(t1) = a·t1 + v0 = 0 ⇒ s(t1) = -v02/(2·a),
hvor
bevægelsesretningen regnes for positiv,
t1 er bremsetiden,
s(t1) er bremselængden,
a = -FR/m = -325.000/64.000 m/s2 = -5,07 m/s2, hvor minusset kommer af, at den resulterende kraft er rettet mod bevægelsen,
v0 = 110 km/h = (110·103 m)/(3600 s) = 30,6 m/s og
v(t1) = 0
Man får: s(t1) = -(30,6 m/s)2/(2·(-5,07 m/s2)) = 185 m.
Svar #11
01. november 2023 af mathon
Rettelse:
Værdien af den totale bremsende krafts arbejde er lig med ændringen i lastvognens
kinetiske energi:
Svar #12
01. november 2023 af M2023
#9. Undskyld 11°...FR = (64000 kg) · (9,82 m/s2) · sin(11°) + 120 kN = 240 kN...Man får: s(t1) = -(30,6 m/s)2/(2·(-3,75 m/s2)) = 125 m
Svar #13
01. november 2023 af SuneChr
Lastbilen ser ud til at høre til de tungere drenge, - med bremsesvigt og en hastighed på 110 km/t .
Den møder vi forhåbentlig ikke på gader og stræder.
Svar #14
01. november 2023 af SuneChr
Så kunne man jo overveje endnu et spørgsmål e) :
Hvor langt fra det eleverede nødspor vil lastbilen, ad den vandrette vej, igen holde stille?
Svar #15
28. januar kl. 16:39 af ringstedLC
#13
Et modulvogntog på op til 60 t må køre på det såkaldte "Rutenet for modulvogntog", der ligger ud over det meste af Danmarks overordnede vejnet.
Et dobbelttrailer-vogntog på til 72 t må nu (pr. 1. jan. '24) køre på ruten Øresundsbroen - Høje Tåstrup - Aarhus.
Så vi møder dem altså ikke på gader og stræder i byerne.
Et "almindeligt" vogntog må vist veje op til 53 t og ingen af typerne må- eller kan køre 110 km/t.
Derudover: Hvis driftsbremsen svigter, har chaufføren flere andre muligheder:
- Nedgearing. En rutineret chauffør bruger gearkassen oftere end bremsen til at reducere farten.
- Motorbremsen lukker for brændstof og udstødning, så vogntoget skal mase mere med at dreje motoren rundt. Den kan dog være pneumatisk aktiveret, så hvis al trykluft mangler er den også "død".
- Nødbremsen derimod kræver ikke trykluft for at aktiveres. Det behøves kun til deaktivering.
Ingen af ovenstående er lige så effektive som driftsbremsen.
I sidste ende er der selvfølgelig "karrosseri-bremsen" ... , men dertil skulle det jo nødigt komme.
Skriv et svar til: Bremsesvigt
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.