Kemi

carbonhydrider navngivning

04. november 2023 af saliey - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er igang med at øve mig med nogle opgaver for navngivningen af carbonhydrider, men jeg tror faktisk jeg har lidt svært ved disse opgaver (se vedhæftet fil), jeg skal  Konverter  nogle strukturformler til linjestrukturer (stregtegninger)


Brugbart svar (0)

Svar #1
04. november 2023 af Christianfslag

Hvad er det helt præcist ved opgaven som forvolder dig problemer?


Svar #2
04. november 2023 af saliey

Jeg tror faktisk det er mest navngivningen jeg har svært ved fx, den første ved jeg godt at det er ud fra den længeste kæde at det er Propan, den anden er jeg ikke helt sikker på med fordi der er en cycloalkan, så hedder den ethylcyclohexan, men igen er jeg ikke helt sikker på det


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. november 2023 af Christianfslag

Du har helt ret i, at vi har med en cycloalkan at gøre i den anden. Mere specifikt kan vi se, at der forekommer seks carbonatomer i cycloalkanen, hvilket gør det til en cyclohexan.

Vi ser nu også, at der indfinder sig en sidekæde på vores cyclohexan. Endvidere ses det, at denne består af to carbonatomer, og da må være en ethylgruppe; men, da vi bemærker dobbeltbinding er det i stedet en ethynylgruppe

Da der kun er én gruppe på cycloalkanen behøver vi ikke tænke på nummerering af grupperne, og vi har endeligt stoffet: ethynylcyclohexan.


Svar #4
04. november 2023 af saliey

mange tak for forklaringen, jeg prøver lige at kigge på de andre, og vender igen tilbage hvis der er okay:)


Svar #5
04. november 2023 af saliey

men vil så stregformlen for den se således ud?(undskyld har ikke muligheden for at sætte billeder)

Vedhæftet fil:ethynylcyclohexan.docx

Brugbart svar (0)

Svar #6
04. november 2023 af Christianfslag

Du er på rette spor, men er kommet til at lave en trippelbinding fremfor en dobbeltbinding


Svar #7
04. november 2023 af saliey

ser bedre ud nu?

Vedhæftet fil:ethynylcyclohexan 2.docx

Brugbart svar (1)

Svar #8
04. november 2023 af Christianfslag

Javel.


Svar #9
04. november 2023 af saliey

Supet??

Svar #10
04. november 2023 af saliey

super*


Svar #11
04. november 2023 af saliey

vil den anden så hedde 2,2-methylalkylpropan


Brugbart svar (0)

Svar #12
05. november 2023 af Christianfslag

#11

vil den anden så hedde 2,2-methylalkylpropan

Jeg antager, at du referer til molekyle c), og i så fald; nej.

Du er igen på rette spor ved at have identificeret, at den længste carbonkæde består af tre carbonatomer, og da vil være propan. Så langt så godt.

Du gør også et godt arbejde med at identificere, at der indfinder sig to methylsidekæder på anden carbonatom, men her glemmer du én ting! Fordi der er to og ikke én bliver det 2,2-dimethyl.

Ydermere får du også helt overset, at en af sidekæderne har både en chlor og en brom bundet til sig (fremfor de almene hydrogener), og dem skal vi tage højde for!

Fordi både chlor og brom sidder på det første (og i dette tilfælde eneste) carbonatom i sidekæden, tilføjer vi følgende to præfiks: 1-brom-1-chlor-.

Dette giver os molekylet: 1-brom-1-chlor-2,2-dimethylpropan.


Skriv et svar til: carbonhydrider navngivning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.