Matematik

hjælp til differentiel regning !!

16. november 2023 af hejhej0613 - Niveau: B-niveau

jeg ska bruge til disse opgaver 

mange tak !!


Svar #1
16. november 2023 af hejhej0613

også denne opgave 


Brugbart svar (0)

Svar #2
16. november 2023 af MentorMath

Hej,

a) Vi finder et udtryk for den afledede funktion ved at differentiere f. Når vi har et udtryk for den afledede til f, kan vi bestemme differentialkvotienten i x = 1 (idet punktet hedder (1, f(1)). Vi kan da finde en ligning for tangenten ved enten at sætte ind i ligningen for en ret linje på formen y = ax + b og isolere b, eller vh.a. af formlen for tangentens ligning.

b) Her sætter vi f '(x) lig med hældningen af tangenten, t1, bestemt i a, og løser den fremkomne ligning for x :)


Svar #3
16. november 2023 af hejhej0613

undskyld, men kan du forklarer med lettere ord, min hjerne er helt ristet ??


Brugbart svar (0)

Svar #4
16. november 2023 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #5
16. november 2023 af peter lind

a) Se formel 133 side 24 i din formelsamling for at differentiere funktionen og derefter formlen for tangenten 121 side 23.

b) Løs ligningen y' = y'(1) hvor y'(1) er den hældning du har bestemt i a


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. november 2023 af MentorMath

#3

Hej igen - ja, selvfølgelig :)) Har prøvet at vise metoden til a) (se billag).

Er opgaven med eller uden hjælpemidler? I b) ser det ud til, at vi ender med at skulle løse en tredjegradsligning, der ikke lige er til at løse, med det man kan forvente at skulle kunne i gymnasiet.


Svar #7
16. november 2023 af hejhej0613

Tak!!! Den er med hjælpe midler, jeg prøvede også at regne den uden men det gav overhovedet ikke nogen mening, men tak !!

Brugbart svar (1)

Svar #8
16. november 2023 af MentorMath

#7

Selv tak:) Du skal ikke være nervøs for, at du ikke lige sådan kunne regne b) uden hjælpemidler - det ligger et godt stykke udenfor gymnasiet, at løse tredjegradsligninger (hvor man ikke kan bruge nulreglen). Giver b) mening med hjælpemidler, eller er der stadig noget, der skal forklares der?


Brugbart svar (0)

Svar #9
16. november 2023 af MentorMath

b)


Svar #10
16. november 2023 af hejhej0613

Tusind tak for hjælpen, du har reddet min dag!!!

Brugbart svar (2)

Svar #11
16. november 2023 af MentorMath

Dejligt at høre, at det kunne bruges!


Skriv et svar til: hjælp til differentiel regning !!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.