Matematik

Hjælp til matematik opgave

29. januar kl. 20:48 af hubertt - Niveau: A-niveau

Hejsa er der nogen der kan hjælpe med med at komme frem til løsning på opgaven? Eventuelt fortælle mig hvordan jeg skal komme frem, eller regne det ud og vise mig hvordan man er kommet frem til det?

Jeg har vedhæftet er billede.


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. januar kl. 21:02 af ringstedLC

Der er fire delspørgsmål og endnu flere løsninger. Du har vel lavet noget selv som du kunne skrive om.

Og igen; skriv beskrivende og sigende titler!


Svar #2
29. januar kl. 22:45 af hubertt

Hej alle fire.


Brugbart svar (0)

Svar #3
30. januar kl. 00:33 af SuneChr

Metalstangen, som der står i teksten, hedder en knebel.


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. januar kl. 23:03 af ringstedLC

a) Klokkens nedre kant er definitionsmængdens grænser:

\begin{align*} f(x_1)=g(x_1)&\;,\;f(x_2)=g(x_2) &&\Rightarrow \textup{Dm}(f)=\bigr[x_1,x_2\bigr] \\ f_{ekstr}=f_{middel} &\pm Ampl_f &&\Rightarrow \textup{Vm}(f)=\bigr[f_{min},f_{maks}\bigr] \end{align*}

b) Mon.-forhold bestemmes bla. ved at differentiere funktionen og løse '(x) = 0. Bemærk at f har fire intervaller hvori den er monoton.


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. januar kl. 23:04 af ringstedLC

c)

\begin{align*} b &= x_2-x_1 \\ h &= f_{maks}-g_{min} \\ &= 2\cdot \cos_{maks}+\,2.2-\bigl(2\cdot\cos_{min}+\,2\bigr) \end{align*}


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. januar kl. 23:04 af ringstedLC

d) 

\begin{align*} \textup{Oph\ae ng\,for\,knebel}:Q &= \bigl(x_0,g(x_0)\bigr)=\bigl(x_0,g_{maks}\bigr) \\ \textup{Knebel-halvcirkel}:y &= g_{maks}-\sqrt{3.1^2-\bigl(x-x_0\bigr)^2} \\ \textup{Sk\ae ring}:y &= g(x) \\ \Rightarrow x_{P_n} &= \left\{\begin{matrix}x_{P_1}=...\\x_{P_2}=...\end{matrix}\right. \\ P_1=\Bigl(x_{P_1},g\bigl(x_{P_1}\bigr)\Bigr) &\;\;,\;P_2=\Bigl(x_{P_2},g\bigl(x_{P_2}\bigr)\Bigr) \end{align*}


Skriv et svar til: Hjælp til matematik opgave

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.