Matematik

konfidensinterval

04. februar kl. 18:41 af vokslosa - Niveau: B-niveau

Jeg forsøger at løse følgende opgaver, men har især svært ved at se, hvad jeg skal gøre i den anden del. Jeg har en facitliste der siger DEL 1) 23,3% ± 6,8. DEL 2) 430 elever. Jeg har vedhæftet mit forsøg på at løse det.

Nogle elever vil undersøge, hvor stor en andel af gymnasieungdommen i Danmark, der ryger. I en tilfældigt udtaget stikprøve på 150 elever viser det sig, at 35 er rygere.

1) Bestem et 95%-konfidensinterval for andelen af rygere blandt gymnasieelever ud fra stikprøven.

2) Eleverne er ikke tilfredse med usikkerheden i deres måling, som de gerne vil have ned på 4%. Hvor stor en stikprøve kræves for at opnå denne usikkerhed?
 

Vedhæftet fil: Udklip.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
04. februar kl. 19:23 af peter lind

metoden er rigtig


Brugbart svar (0)

Svar #2
04. februar kl. 22:34 af AMelev

#0 Så vidt jeg lige kan se, skyldes uovererensstemmelsen, at bogen benytter 1.96 (som er 2½%-fraktilen for en standardnormal fordeling) i stedet for 2· (som står i formelsamlingen). Da binomialfordelingen kun kan tilnærmes en normalfordeling er det ene lige så godt som det andet, men man skal være obs på usikkerheden. 

Din besvarelse er helt OK, men du er ikke konsekvent i din afrunding af p^. Hvis jeg var dig ville jeg definere r, n og p^ og benytte dem til beregningerne. Se evt. vedhæftede.

Vedhæftet fil:Billede.jpg

Svar #3
05. februar kl. 13:15 af vokslosa

Tak for hjælpen 


Skriv et svar til: konfidensinterval

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.