Matematik

Optimering

15. februar kl. 14:10 af Hejmeddig12344444 - Niveau: B-niveau

Hej.

Jeg skal optimere en pyramide med en grundflade som en regulær femkant. Jeg skal finde den mindst mulige overfladeareal med et rumfang på 15 cm3.

Mit CAS-værktøj driller dog... 

Jeg har først udtrykket sidelængden for polygonen vha. arealet af grundfladen for pyramiden (pentagon).
Det har jeg brug for til at kende højden af trekanten (en pyramide består af flere trekanter).

Derefter har jeg fået udtrykket overfladearealet af pyramiden som funktion af G (arealet af pentagonen).

Derefter har jeg differentieret og sat den lig 0, men det giver mig ikke det et positivt resultat... Hvilket indikerer at jeg har gjort noget forkert ved enten funktionen for overfladeareal eller rumfang.
Det kan nemlig ikke lade sig gøre at arealet af grundfladen er negativ.

Se vedhæftede jpg-fil for mere info.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. februar kl. 15:29 af oppenede

I den sidste har du i parentesen skrevet arealet af hver trekant som ½ højde gange arealet G af pentagonet. Det sidste G burde være grundlinjens længde a. Og hpyramide har du ikke angivet. Den skal være et udtryk i G så volumet er 15.


Svar #2
15. februar kl. 15:38 af Hejmeddig12344444

#1

I den sidste har du i parentesen skrevet arealet af hver trekant som ½ højde gange arealet G af pentagonet. Det sidste G burde være grundlinjens længde a. Og hpyramide har du ikke angivet. Den skal være et udtryk i G så volumet er 15.

Højden af pyramiden havde jeg længere nede. Ahhhh, det er da rigtigt!!!

Jeg er blevet misledt af en formel desværre... :D Tusind tak for det! :)


Skriv et svar til: Optimering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.