Fysik

Tværfaglig eksamen

05. april kl. 10:38 af sofianeye - Niveau: 9. klasse

Hej, 

Vi er 3 piger der har trukket stråling til vores fællesfaglige projekt opgave eksamen. 

har i nogen gode ideer til underemner inden for stålings påvikning på levende organismer?

måske også forsøg der hører til underemnet.

mvh, 3 piger fra skovshovedskole.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. april kl. 10:51 af dubidubdub

Har ikke nogen ideer til underemne, men jeg har nogle noter til stråling som jeg med glæde ville dele med jer, hvis I har brug for dem :)

(noterne er på 9. klasses niveau, da jeg selv går i 9.)


Brugbart svar (0)

Svar #2
05. april kl. 17:05 af Iota

Hejsa!

Den oplagte mulighed er at undersøge, hvordan radioaktiv stråling kan forårsage kræft, men at ioniseret stråling også kan være med til at behandle kræft. Her har I også mulighed for at dykke ned i videnskabshistorie, hvis I er interesseret i det, idet det er Marie og Pierre Curies opdagelser af at radium ødelægger syge celler hurtigere end normale celler, der var starten på de moderne behandlingsmetoder. Med hensyn til et forsøg, kan det være at jeres skole opbevarer små radioaktive kilder til skole- og undervisningsbrug. Måske I kan lave målinger med en Geigertæller, som der findes mange forsøgsvejledninger til. Meget af det stof I finder på nettet vil formentlig være på gymnasielt niveau, men jeg tænker fint at I kan bruge det til jeres eksamensopgave.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. april kl. 21:37 af Martin2Holte

Hvis i ikke kan få fat i noget Kobalt-60 til at undersøge hvordan gamma stråling ødelægger levende organismers celler, så var det måske en mulighed at undersøge effekten af elektromagnetisk stråling, fx stråling med en frekvens på 2.4 Ghz (Mobiltelefoner og mikrobølgeovne). I kan fx måle hvor meget stråling der skal til for at opvarme 1 kg vand med 0.1 grad (det som svarer til let feber), fx ved at opvarme med 20 grader og dividere med 200) og derefter beregne den tid det vil tage for en mobiltelefon at opnå det samme med den maksimal tilladte stråling, dvs 2.0 W/kg (hint: ca 3.5 minutter).


Skriv et svar til: Tværfaglig eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.