Matematik

Hjælp

13. april kl. 14:52 af SkolleNørd - Niveau: B-niveau
Jeg har bestemt f’(x), men ved ikke hvordan jeg finder ud af hvilekn graf det af de tre. Er der nogle der har wn form for tabel hvor man udfra det kan spotte det i denne opgave samt fremtidige opgaver?

Brugbart svar (0)

Svar #1
13. april kl. 15:22 af Anders521

#0 Prøv at bestemme toppunktet for grafen for f '(x), og undersøg hvor det ligger henne i koordinatsystemet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. april kl. 15:24 af Eksperimentalfysikeren

Du har formodentlig fået f ' (x) = ax2+bx+c, hvor jeg ikke vil skrive noget om koefficienternes værdier.

Du skal så finde ud af, hvilken kurve, der passer med det.

Det første, du ser, er, at de alle tre er parabler, så de svarer alle tre til andengradspolynomier. To af dem vender toppunktet nedad, hvoraf du kan slutte, at de passer med a positiv, mens den tredie svarer til a negativ.

Alle tre kurver skærer y-aksen i højden 1, hvilket passer med at c=1.

Du kan derefter regne toppunktets position ud og se, hvordan det passer med de tre toppunkter. Det giver dig en ligning, hvoraf du kan finde b. En anden mulighed er, at du finder f ''(0) o ser på dens fortegn. Det angiver tangenthældningen ved kurvens skæring med y-aksen.


Svar #3
13. april kl. 16:16 af SkolleNørd

#2
Du har formodentlig fået f ' (x) = ax2+bx+c, hvor jeg ikke vil skrive noget om koefficienternes værdier.

Du skal så finde ud af, hvilken kurve, der passer med det.

Det første, du ser, er, at de alle tre er parabler, så de svarer alle tre til andengradspolynomier. To af dem vender toppunktet nedad, hvoraf du kan slutte, at de passer med a positiv, mens den tredie svarer til a negativ.

Alle tre kurver skærer y-aksen i højden 1, hvilket passer med at c=1.

Du kan derefter regne toppunktets position ud og se, hvordan det passer med de tre toppunkter. Det giver dig en ligning, hvoraf du kan finde b. En anden mulighed er, at du finder f ''(0) o ser på dens fortegn. Det angiver tangenthældningen ved kurvens skæring med y-aksen.



Hvilken formel og hvordan skal jeg kunne se det udfra billedet, da der ikke er andet end et 1 ved x-aksen og y-aksen?

Brugbart svar (0)

Svar #4
13. april kl. 16:22 af mathon

 f '(x) = 2ax+b


Brugbart svar (0)

Svar #5
13. april kl. 19:51 af Eksperimentalfysikeren

#4: Nej f (x) er af tredie grad, så f '(x) er af anden grad.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. april kl. 19:59 af Eksperimentalfysikeren

#3


Hvilken formel og hvordan skal jeg kunne se det udfra billedet, da der ikke er andet end et 1 ved x-aksen og y-aksen?
 

Det virker som om du ikke er stiv i brugen af koordinatsystemer.

Når der står 1 på en akse, angiver det, at afstanden fra den anden akse til tallet 1 er den enhed, der benyttes i koordinatsystemet. Du kan så selv tilfje 2, 3, 4,... ved at gå samme stykke videre ud ad aksen. -1, -2, -3,... kan du finde ved at gå i den modsatte retning.

Du kan prøve at regne nogle f '(x) ud for nogle x-værdier og så tegne de tilsvarende punkter ind i koordinatsystemet. Derefter ser du efter, om de passer med en af kurverne. Hvis de passer til mere end én af kurverne, tager du nogle flere x-værdier og regner på dem.


Skriv et svar til: Hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.