Studievalg og videregående studie
Matematik A + biologi A + fysik C
Nogen der ved, hvordan jeg evt. kunne gøre - tage matematik A og fysik C som en pakke sammen, og derefter tage biologi A som enkeltfag eller?
Svar #1
24. august kl. 19:28 af MentorMath
Hej med dig!
Nu ved jeg ikke hvor i landet du er fra angående hvis du gerne vil tage fagene som kurser hvor du møder fysisk ind - for i så fald er det ikke alle muligheder der giver mening geografisk.
Jeg synes umiddelbart heller ikke at det er til at finde et sted der udbyder de tre fag på de givne niveauer, i en samlet pakke. Jeg kan dog finde flere steder som udbyder matematik A sammen med kemi C.
Måske er det muligt at tage matematik A og fysik C som en samlet pakke her:
https://shop.aarhushfogvuc.dk (hvis altså ikke at du allerede har været inde på deres side).
Jeg tænker at du efterspørger de tre fag på de givne niveauer da du gerne vil ind på en uddannelse som forudsætter dette som et adgangskrav. Hvis du har mod på det, kunne du eventuelt vælge at tage fysik 0-B i stedet for. Edit: jeg havde vist overset at du ikke ønskede fysik på B (beklager!). Bare se bort fra det så... Jeg undskylder :)
Hvis du tænker at dette kunne være en mulighed for dig, er det muligt at tage fysik 0-B og matematik 0-B / B-A / 0-A som turbofoløb her:
https://www.adgangskursus.dtu.dk/suppleringskurser/turbokurser#kurser-efteraar-
Her ved jeg at du i al fald kan tage fysik 0-B og matematik B-A som en samlet pakke/kombinere fagene i samme periode - og kursene bliver både udbudt i fysisk- og online format.
Hvis du vælger at holde det ved fysik C, håber jeg at det alligevel kan lade sig gøre for dig, på den ene eller anden måde.
God lørdag!
Svar #2
24. august kl. 20:02 af MentorMath
Hej igen - Måske kan det lade sig gøre herigennem i stedet:
https://odensekatedralskole.dk/gs-kurser/ (online)
Svar #3
24. august kl. 20:22 af hfstudentt
Hejsa. Jeg har tjekket alle linksene igennem - tak. Det ser ummidelbart ikke ud til, at man kan tage biologi A i en pakke nogen steder, dsv.
Jeg havde egenlig planlagt at jeg ville tage fagpakke, der hedder matematik A, fysik 0-B, men fandt ud af, at fysik nok slet ikke er mig, mens jeg har biologi på B nu og klarer mig super der. Det er nemlig meget vigtigt, at når jeg tager de suplleringsfag, at jeg får nogle gode kafrakter, selvom mit snit ikke kan stige, må det helst heller ikke falde alt for meget (da min udd. kræver et pææænt højt snit).
Jeg skal alligevel her snart - engang i jan./feb. have en samtale med min studievejleder på min skole, og der vil jeg sprøger ind til det.
Men tusinde tak for din tid og hjælp :)
Go' weekend
Svar #4
24. august kl. 21:40 af MentorMath
"Det ser ummidelbart ikke ud til, at man kan tage biologi A i en pakke nogen steder, dsv."
Ah, hvor er det ærgerligt. Biologi A virker da ellers til at være et fag som mange får brug for at supplere da det kræves ved optagelsen til mange uddannelser.
"Jeg havde egenlig planlagt at jeg ville tage fagpakke, der hedder matematik A, fysik 0-B, men fandt ud af, at fysik nok slet ikke er mig, mens jeg har biologi på B nu og klarer mig super der."
Det er helt forståeligt - du skal selvølgelig ikke vælge det hvis ikke at det giver mening for dig. Hvis det dog skulle ende med at blive den eneste mulighed (hvilket jeg ikke håber), tog jeg selv et suppleringskursus i kemi 0-B. I gymnasiet var kemi bestemt ikke mit fag (og jeg er bestemt ikke stolt af det, men jeg endte faktisk med at dumpe til eksamenen) af hvilken grund jeg bestemt ikke var begejstret for at skulle have det på B-niveau. Jeg endte dog med at finde kemi spændende på suppleringskurset og endte også med en helt udmærket karakter. Men igen, jeg har stor forståelse for din beslutning om -og overvejelserne omkring ikke at tage fysik på B-niveau, og jeg kan klart se ulemper for dig i at tage faget på B-niveau da karakteren -som du selv siger er på spil og derfor kan have negativ indflydelse på udbyttet af dit karaktergennemsnit. -For det er naturligvis en vigtig overvejelse at tage i betragtning.
"Jeg skal alligevel her snart - engang i jan./feb. have en samtale med min studievejleder på min skole, og der vil jeg sprøger ind til det."
Det lyder som en god plan. De kan også give dig en langt mere kvalificeret rådgivning end hvad jeg kan. Jeg kan selvfølgelig godt forstå at det er lang tid at gå at vente hvis du går efter at blive optaget næste år, for der er alligevel et godt stykke tid til den anden side af nytåret.
"Men tusinde tak for din tid og hjælp :)"
Selv tak :) Jeg er ked af at jeg ikke kunne give dig en bedre hjælp. Jeg skal nok love at skrive hvis jeg kommer i tanke om noget eller hvis jeg falder over noget som udbydder de pågældende fag.
Skriv et svar til: Matematik A + biologi A + fysik C
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.