Dansk

Stefan Zweigs roman Utålmodige hjerter (1939) Ediths lammelse

18. november 2024 af ca10 - Niveau: A-niveau

I Stefan Zweigs roman Utålmodige hjerter (1939) kan man læse  på side 54 - 55 at Edith har været ude for en rideulykke da hun faldt af sin pony. Edith er lam og kan ikke gå.

"Hvis De  vidste, hvordan det barn var førhen! Hele dagen løb hun op og ned ad trapper, hun susede 
     rundt overalt, gennem alle husets værelser, så vi blev forskrækkede. Som elleveårig red hun på sin
     pony i fuld galop hen over engene, så ingen kunne følge med. Ofte var vi bange, men nu afdøde
     kone og jeg, for hun var så dristig, så overmodig og adræt, alting faldt hende så let. Man havde hele
     tiden en følelse af, at hun kun behøvede at brede sine arme ud, så ville hun kunne flyve ... og at det
     så netop skulle ske for hende, netop hende..."

Jeg bygger min tolkning på at det skyldes en rideulykke der er årsagen til at Ediths har fået en livslang skade på centralnervesystemet, der betyder at hun er lam, bygger på følgende (side 54, sidste afsnit de seks linjer fra neden og side 55 de første fire linjer og tredje og fjerde linje har jeg fremhævet:

Mit spørgsmål er, kan denne lammelse også ske som følge af en bakterie der har ramt centralnervesystemet?

På forhånd tak

Brugbart svar (1)

Svar #1
19. november 2024 af trnnlsn888 (Slettet)

polio / børnelammelse kan være et bud

Svar #2
19. november 2024 af ca10

Tak for svaret

Skriv et svar til: Stefan Zweigs roman Utålmodige hjerter (1939) Ediths lammelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.