Fysik

Energiomsætning eksempel med beregninger

22. november 2014 af ramiac (Slettet) - Niveau: B-niveau

Er der nogle der kan komme med et eksempel på en energiomsætning med beregninger i?


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. november 2014 af hesch (Slettet)

Omsætning af elektrisk effekt til akseleffekt i en elektromotor.


Svar #2
22. november 2014 af ramiac (Slettet)

Men kan du give et eksempel med tal? #1


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. november 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Ja, men jeg skal jo have en motor, med kendte/målte størrelser som:

-  impedans i viklinger.

-  motorkonstant.

Man kan så beregne motorens virkningsgrad, og med kendskab til motorens inertimoment, kan man også beregne hvordan den starter ( dynamisk forløb af omdrejningstal ), startstrømmens forløb, osv.

Mit forslag er ment som et alternativ til fx disse evindelige dyppekogere i et glas vand.


Svar #4
22. november 2014 af ramiac (Slettet)

Kan du ikke komme med nogle tal. Jeg har det meget lettere når det står i tal. #3


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. november 2014 af hesch (Slettet)

#4:   Det har at gøre med, at man opstiller en funktionsmodel for en motor. Her et andet eksempel (som ikke er en motor):

http://www.chegg.com/homework-help/questions-and-answers/6--use-mason-s-gain-formula-simplify-block-diagram-shown-single-fraction-y-s-r-s--show-wor-q1260531

Modellen her har 4 lukkede sløjfer (closed loops). Hvis du kigger på sløjfen yderst til højre:

Forward function:   10 / s

Backward function:  A

Så bliver overføringsfunktionen for den lukkede sløje:

( 10/s ) / ( 1 + 10A / s ) =  10 / ( s + 10A )

Skal du blot finde den stationære forstærkning/overføringsfunktion, bliver den:

10 / 10A = 1/A

Ved hjælp af denne "Masons rule" reducerer man hele funktionsmodellen, trin for trin, og kan fx finde:

Pout / Pin = virkningsgrad

Mere avanceret kan man beregne den dynamiske overføringsfunktion, sammenligne med målte funktioner, osv.  Men det bliver nok for meget til et SRP-projekt eller lignende. (Du skriver ikke i #0, hvad du skal bruge det til).


Skriv et svar til: Energiomsætning eksempel med beregninger

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.