Musik

Vedr harmonisk analyse af soul-nummer: Forklaring på kadance

06. maj 2011 af 9naSc91 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle

Jeg skal i min SRO analysere Otis Redding's "I've been loving you too long" og er i forbindelse med harmonikken raget uklar med en kadance, der lyder som følger: A, C#, D, F. Det skal siges, at A er grundakkorden og altså T, hvis det skal anskues funktionsharmonisk. Jeg tænker umiddelbart, at kadancen isoleret set må være modalharmonisk pga. tertsspringene og den manglende spænding, men eftersom melodien er ret dynamisk, og at resten af sangen er meget TDTD etc., kunne akkorderne C# og F være bidominanter ... I hvert fald er de begge i dominantkæden. Hjælp X! :)
Se evt. vedhæftede becifringer, så I kan danne jer et bedre sammenhængende indtryk. Kh og på forhånd tak for hjælpen! :D


Brugbart svar (2)

Svar #1
07. maj 2011 af Nilletøz (Slettet)

 A = Tonika

C# = Dominantparallelen

D = Subdominant

F = svarer til Amol med hævet kvint.

Umiddelbart ville jeg sige, at det ligner en omvendt kadance med en skuffet slutning. Men det ligger altså også meget langt væk for mig det her. 

Tonalkadance er: T-S-D-T, ikke? Så er den omvendte nemlig T-D-S-T, men vi kommer ikke tilbage til Tonika.


Skriv et svar til: Vedr harmonisk analyse af soul-nummer: Forklaring på kadance

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.