Fysik

Fysik/Kemi 9.kl - HJÆLP!

24. maj 2005 af mavse (Slettet)
Hej alle sammen! :)

De er sådan, at jeg meget snart skal op til fysik prøve på 9.kl. niveau. Vi er 3 i min gruppe, og derfor vores fysiklærer sagt, at vi burde komme bredere rundt om emnet, vi trækker. Jeg plejer at få 9-10 i fysik, men jeg håber sådan på at få 10 eller 11 til prøven. Derfor ville jeg spørge, om I havde noget ekstra jeg kunne sige om de forskellige emner, udover pensum?

Pensum:

Fysik:
Magnetisme
Elektromagnetisme
Induktion
Vekselstrøm
Overførsel af elektrisk energi

Atom og kernefysik
Radioaktivitet
Kerneenergi

Kemi:
Syrer og baser
Kemisk industri

På forhånd tak. :)

Brugbart svar (1)

Svar #1
24. maj 2005 af Kim Svenningsen (Slettet)

Nogle gode råd:
Emnet eller spørgsmålet, I trækker, bør ikke være enslydende med emnet i jeres opgivelser. Hvis det er tilfældet, har læreren været lidt for flink.
Derfor skal man som stræber sørge for at give spørgsmålet en drejning.
Hvis I trækker "Syrer og baser", vil det være en god ide ret hurtigt at begynde at fremstille nogle salte. Hvorfor?
I stedet for at måle pH med det trivielle universalindikatorpapir skal I anskaffe jer et rødkålshoved.
Saften fra et kogt hoved er en glimrende indikator. De virksomme stoffer kaldes anthocyaniner.
En referenceskala kan findes på nettet. Søg på: pH-indication + red cabbage. I virker meget kvikke, så det går nok, ellers kan jeg finde et link.
Find ud af, hvordan de er bygget op, og find de funktionelle grupper.
Hvis I ikke har internetadgang under prøven, skal det jo klares inden. Hvis skolen ikke har kålhave, skal I jo også have købt ind.
Det er slet ikke så nemt at være dygtig. Jeg har skrevet lidt om elektrisk energioverføring og radioaktivitet her på sitet.
Hvis I har uddybende spørgsmål, må I endelig give lyd/syn fra jer snarest. Jeg er også grebet af eksamenskuller, den rammer også lærere.

Svar #2
24. maj 2005 af mavse (Slettet)

1.
[I trækker, bør ikke være enslydende med emnet i jeres opgivelser. Hvis det er tilfældet, har læreren været lidt for flink.]

VIRKELIG? HVAD STÅR DER ELLERS PÅ SEDLERNE, VI TRÆKKER? VIL DU GIVE EKSEMPLER? :)

2.
det med rødkålshovedet, bliver nok lidt svært. for jeg tror ikke, vi må tage nogle ting med. Men jeg vil meget gerne have mere at vide om det, fordi at jeg bare kan fortælle at rødkålssaft kan bruges som indikator... osv. Jeg har været inde og sge efter det, men uden held. :( Derfor håver jeg, at du kan hjælpe med det :)

3.
jeg har været inde og downloade de forskellige 1.g's rapporter jeg kan bruge, men har desværre ikke fundet nogen om "energioverføring"

Tak fordi du er villig til at hjælpe.. :)


Svar #3
24. maj 2005 af mavse (Slettet)

* TRYKFEJL..RETTELSER: *
2.
det med rødkålshovedet, bliver nok lidt svært. for jeg tror ikke, vi må tage nogle ting med. Men jeg vil meget gerne have mere at vide om det, fordi at jeg bare kan fortælle at rødkålssaft kan bruges som indikator... osv. Jeg har været inde og søge efter det, men uden held. :(

Derfor håber jeg, at du kan hjælpe med det :)

Svar #4
24. maj 2005 af mavse (Slettet)

jeg har endnu en gang været inde og søge på google og denne gang fundet resultater vedr. rødkålsaft dom indikator, vil sætte linket ind, hvis nogen skulle være interesserede.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=R%C3%98DK%C3%85L+INDIKATOR&meta=

Håber også jeg kan få hjælp til " at lære lidt ekstra" til de andre emner..mange tak :)

Brugbart svar (1)

Svar #5
24. maj 2005 af Evapigen (Slettet)

rolig rolig.
Jeg var også til eksamen med to andre i 9. kl. Vi trak noget med noget kalk. Og det stod lidt uden for det øvrige pensum, hvilket betød at vi ikke rigtigt kunne bevæge os ind på andre emner. men altså vi endte ud med 2 * 10 og et 11tal til MIG :) og det selvom jeg væltede vores opstilling og brændte mig.
Tal om tingene i gruppen når censor og lærer ikke er der, og fremlæg det så når de kommer over til jer. Ved at snakke om det, kan I også blive enige om hvad der er relevant.

og for GUDS SKYLD, giv plads til de andre, selvom du ønsker en god karakter er du nødt til at give de andre plads til at hive sig op, ellers vil deres præstation sænke din karakter.

-Eva

Brugbart svar (1)

Svar #6
24. maj 2005 af Kim Svenningsen (Slettet)

Hvis I ikke må tage noget med, så kniber det lidt. Det kan da være, at jeres lærer også læser med her og får gode ideer. Hvis lærer og censor er lidt vågne, ser og hører de meget, når de ikke er i nærheden; men det kan også være, jeg bare går for højt op i det.
Hvad der rent faktisk står på sedlerne kan variere alt fra total afskrift af bogens indholdsfortegnelse til flere sider øvelsesvejledninger med vedhæftede artikler, hvor man vil prøve at checke folk i "scientific literacy", om de er i stand til at læse en artikel af nogenlunde samme sværhedsgrad som dem, man finder i Illustreret Videnskab. Fagkonkonsulententerne i fysik/kemi skifter hurtigere, end vi andre bytter underbukser, og det kan være svært at vide, hvornår jeres lærer har været på kursus sidst. Måden, jeres emner er præsenteret på, kunne tyde på, at det var, mens Poul Hartling var statsminister. Jeg tror ikke, I har meget at frygte.
Jeg skal nok smide nogle ting ind her i løbet af de næste dage, men læs godt i bogen. Reproduceret viden er ikke at foragte.

Brugbart svar (1)

Svar #7
29. maj 2005 af saab88 (Slettet)

Hey,
I har skrevet nogle ode ting,som man kan bruge...tak..
Men er der nogen der ved (eller har erfaring med) hvordan man kan komme helt op til 11-13? Hvordan vurderer lærer og censor? Altså, hvad kræves der, før man kan få et 11-13-tal (selvfølgelig skal man kunne forstå fysik og det man selv fremlægger) men er der nogle ting man kan inddrage el. sige som vil skille én ud fra mængden og hæve én op i karakter?
På forhånd tak...

Brugbart svar (1)

Svar #8
29. maj 2005 af saab88 (Slettet)

..hehe...der skulle stå gode istedet for ode...

Skriv et svar til: Fysik/Kemi 9.kl - HJÆLP!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.