Eksamensforberedelse

Problemstilling om jøder, tyskland i mellemkrigstid

07. juni 2011 af Betty92 (Slettet) - Niveau: A-niveau

  Hej alle

Jeg sidder med en 24-timers eksamen i Historie hvor jeg har trukket "tyskland i mellemkrigstiden".

Min materiale handler om:

- "Den evige jøde": En probagandafilm, hvor man har fået et uddrag på skrift. Jøderne fremstilles som underlegen og ondskabsfuld race, der i modsætning til den ariske, er kendetegnet ved griskhed og sygelige lyster.

- Nürnbergloven: At anti-arier er blevet gjort til andenrangsborgere uden fuld borgerrettigheder og at anti-arierne er forbudt f.eks. ægteskab og seksuelle forhold med arier.

- Den endelige løsning af jødespørgsmålet: Opgaven om jødespørgmålet gives til Göring og Generalguvernøren Hans Franks forventninger til Wannsee-konferencen - han siger at man må gøre noget nu: Ikke flytte dem til andet steds, med udryde dem. Wannsee-konferencen var, som man nok ved, starten på jødeudrydelsen.

- Interview med nynazist: Man hører om hans voldelige tilgang til andre racer. Han er voldsomt racist, over for både arabere, asiater, negre, jøder osv. Han siger ligefrem at han er klar på krig, hvis dette kan få dem ud af landet.

- Nazistisk film trak fulde huse i Danmark: Filmen "Jøden Süss" blev set meget i Danmark. Den er blevet sammenlignet med "Den evige jøde" (tidligere beskrevet). Filmene er på mange områder ens, men "Den evige jøde" indeholder en del mere jødehad end Jøden Süss. Der konkluderes til sidst, at Danskerne nok ikke var direkte antisemitiske, altså antijødiske netop fordi "Den evige Jøde" dog var for meget for Danskerne.

Jeg kan udemærket se en tydelig rød tråd mellem disse materialer. Mit problem er bare at fokusere på ét bestemt problem og få det skrevet ned. Har i nogle ideer?


Brugbart svar (1)

Svar #1
07. juni 2011 af gunnarjensen (Slettet)

Kan du præcisere dig lidt. Hvad skal problemet indeholde og hvad forventes der at du fremstiller i din problemstilling?

Vil meget gerne hjælpe..


Svar #2
07. juni 2011 af Betty92 (Slettet)

Problemet skal i første omgang helst kunne besvares ved hjælp af mine materialer, derfor ved jeg at det kommer til at handle om jødespørgsmålet, både i tyskland og danmark (jeg skal nemlig bruge alle mine tekster!) 

Min fremstilling skal bestå af et hovedspørgsmål og dertil underspørgsmål som både får mig ind på redegørende, analyserende og diskuterende niveau. Der skal selvfølgelig findes en rød tråd gennem hele min fremstilling til eksamen. 


Svar #3
07. juni 2011 af Betty92 (Slettet)

Hvis du tilfældigvis har nogle ideer til min problemstillinger, må du meget gerne skrive dem.
Det er det eneste der holder mig fra at komme i gang med min synopse. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
07. juni 2011 af gunnarjensen (Slettet)

Der er en rød tråd mellem disse ting du har fået opgivet.
 

Hvis nu vi kigger på "Der ewige jude" af Goebbels, så bruges der argumenter som at jøderne intet producere, men kun sælger og køber, og med tiden bliver de større og større købmænd. Dette gør at de stjæler føden for det tyske folk. Med andre ord er det en anti-kapitalistisk tankegang..

Jødeudryddelsen blev ført bag lyset. Der var jo mange tyskere der ingen anelse havde om koncentrationslejrene. Og der bliver hos højre ekstremister med en hvis sympati for nazismen stadigvæk sat spørgsmålstegn ved holocaust. 
 



Alt i alt, vil jeg kigge på, hvordan tyskerne blev omstillet til at hade jøderne.. Altså sætte de ovenstående ting du har fået i rækkefølge og kigge på, hvordan det har påvirket tyskernes tankegang.. På samme måde som, at de blev omstillet til krig, så blev de også omstillet til hade jøder.
Xenofobi er et velkendt fænomen hos de ,,laveste klasser''. Nu tænker jeg på nynazisten, her kunne du drage en paralel til tyskerne i mellemkrigstiden.  Altså sammenligne nynazisten med tyskerne fra mellemkrigstiden..


Så problemstillingerne kunne lyde på..


Hvordan hjernevasker man et folk til at hade en anden minoritet?

Hvordan kan der drages en paralel fra tyskerne under mellemkrigstiden til de nynazister der er idag..


Mit bud.. Håber at det kan hjælpe..
 


Svar #5
07. juni 2011 af Betty92 (Slettet)

Det hjalp rigtig meget! Tusind tak!

Men hvordan skal man lave en ordenlig disposition til dette? Vil du sige man sætter disse to problemstillinger som hovedspørgsmål og så lave underspørgsmål til dem?


For i høj grad kan man bruge den første problemstilling (Hvordan hjernevasker man et folk til at hade en anden minoritet?) til en analyse ved at kigge på de forskellige materialer. Og til sidst kan man diskutere på den anden problemstilling (Hvordan kan der drages en paralel fra tyskerne under mellemkrigstiden til de nynazister der er idag)

- eller hvordan ville du gøre det?


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. juni 2011 af gunnarjensen (Slettet)

Hovedspørgsmålet:

Hvordan hjernevasker man et folk til at hade en anden minoritet?

Delspørgsmålet

Hvordan kan der drages en paralel fra tyskerne under mellemkrigstiden til de nynazister der er idag. (så skal du gøre det)

Men ja, det du skrev lyder meget fornuftigt.. Jeg synes bare at hovedspørgsmålet er meget bredt og solidt og her del spørgsmålet godt til..

Jeg tror at de fleste historikere, lærere osv. bringer det her emne på bordet for at kigge på, hvordan man forhindrer sådan noget at ske igen, og her er det godt at kigge på hvad tyskerne blev udsat for dengang (gennem propoganda) og hvad folk bliver udsat for idag af propoganda.. Derudover er det også spændende at kigge på, hvilke slags folk der bliver grebet af denne form nationalisme..


Svar #7
07. juni 2011 af Betty92 (Slettet)

Nu kan det godt være, jeg kommer til at spørge dumt. Men hvordan ville du forklare, hvordan man kan drage parallel fra tyskerne under mellemkrigstiden til de nynazister der er i dag? De har jo samme mening og holdning til ikke-arier osv. Men skal man se det i forhold til, at dette had til f.eks. jøder aldrig er blevet opgjort? eller hvordan?

Er kort sagt usikker på, hvordan delspørgsmålet kan underbygge mit hovedspørgsmål. 


Brugbart svar (1)

Svar #8
07. juni 2011 af gunnarjensen (Slettet)

 Nej spørgsmålet er mere, hvorfor de har det had som de har.. Ligesom at Gobbels brugte propoganda der talte til masserne, er nynazisten også blevet udsat for propoganda (Den laveste fælles nævner, de nationalistiske paroler)

Den typiske fællesnævner for tyskerne dengang og de nynazister der er idag, er at de har stået i en svær situation, og derfor har de været tilbøjelige til at søge alternativer (Økonomisk, har svært ved at få arbejde, føler at arbejdspladserne er blevet givet ud til ,,fremmede'')..



 


Svar #9
07. juni 2011 af Betty92 (Slettet)

 Okay på den måde :-) Nu forstår jeg hele sammenhængen.

Mange mange tak for hjælpen!!


Skriv et svar til: Problemstilling om jøder, tyskland i mellemkrigstid

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.