Matematik

Fald i procent

19. juli 2011 af Tenba (Slettet)

Hejsa.
Hvordan beregner man faldet i procent?

Her er et ex.
Fodboldspillerens værdi var sidste år 32,5 mil.kr. og er nu faldet til 22 mil.kr.
Hans værdi er faldet med x i % 


Brugbart svar (2)

Svar #1
19. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

(FALDET) / (STARTVÆRDIEN) * 100

10,5/32,5*100


Svar #2
19. juli 2011 af Tenba (Slettet)

 Tak for det hurtige svar!


Brugbart svar (1)

Svar #3
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

 Bemærk at det er principielt FORKERT at gange med hundrede for at finde procenter, idet f.eks. 0,22 = 22% hvorimod 0,22*100=22,0=2200%. Procent betyder "per hundrede" og den anden decimalplads er hundrededelene.


Brugbart svar (1)

Svar #4
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

- Og det var lige præcis derfor, jeg undlod at skrive "%" i slutningen af mit svar.

Jeg beskrev blot, hvorledes Terzic kunne få sit facit (x) i % ;-)


Brugbart svar (1)

Svar #5
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

Problemet er at den metode skaber forståelsesproblemer - i min erfaring er der rigtig mange som efter den type forklaring (som desværre også er almindelig både i folkeskolen og gymnasiet) kan finde på at skrive 22/50 * 100 = 44% . Netop derfor mener jeg at det er vigtigt at pointere. :)


Brugbart svar (1)

Svar #6
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

# 5

Hvordan ville du have svaret på # 0, hvor der spørges om x (uden at forvirre) - ?


Brugbart svar (1)

Svar #7
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

Jeg synes egentlig at vores svar fungerer udmærket sammen. Dit svar giver intuitionen (den mentale operation) mens min forklarer, hvorfor det udelukkende er en måde at huske processen på og ikke den reelle regneoperation.


Brugbart svar (1)

Svar #8
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

# 5
 

Hvordan ville du have svaret på # 0, hvor der spørges om x (uden at forvirre) - ?


Brugbart svar (1)

Svar #9
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

Procent betyder per hundrede, og er altså talt fra den anden decimalplads - hundrededelene. F.eks. 0,22 = 22% og 1,17 = 117%

Da der er tale om et fald i procent, skal vi trække det fra de hundrede procent.

100% - 22/32,5 = 0,32 = 32%

Det er måske mindre forvirrende, hvis vi skriver 1 i stedet for 100%

1 - 22/32,5 = 0,32 = 32%

Eller måske er din metode hvor man først udregner det absolutte fald bedre:

Fald = 32,5 - 22 = 10,5

Fald i procent = 10,5/32,5 = 0,32 = 32%

Hvad synes du? Jeg er næsten overbevist om at en af disse løsninger er tilstrækkelige - og helt uden at lave implicitte regnefejl.


Brugbart svar (1)

Svar #10
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

Hvis du sammenholder svar # 9 A med svar # 1, ses det let, hvorfor en 14-årig i folkeskolen falder af,

inden han har læst (og forstået ) hele # 9 A.

I den henseende er # 9 B bedre, men hvis du skal forklare det uden at bruge tal

(jeg forsøger altid at undgå at regne stykkerne - det er eleverne, der skal regne dem)

kan det næppe gøres enklere - korrekt eller ukorrekt - end i # 1.

Men som sagt - du har principielt ret - og jeg håber da også, at det glædede dig, at jeg ikke skrev:

10,5/32,5*100 %  ;-)


Brugbart svar (1)

Svar #11
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

Nej, det ville jeg faktisk synes var meget bedre - det er kun ligegyldigt at gange med 100%, ikke forkert. O:-)


Brugbart svar (1)

Svar #12
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

Jeg citerer lige:

Dit svar # 3:   "Bemærk at det er principielt FORKERT at gange med hundrede for at finde procenter"

Dit svar # 11:  "...det er kun ligegyldigt at gange med 100%, ikke forkert"

hm -

- er De forvirret - ?

P.S.  Den er sød, den med glorien - den kendte jeg ikke -


Brugbart svar (1)

Svar #13
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

Ikke spor. 100% = 1 hvorimod 100 = 100. Du må for min skyld hjertens gerne gange med 100%. Og ja, glorien er en af mine favoritter. :-)


Brugbart svar (3)

Svar #14
20. juli 2011 af SuneChr

Er faldet 10,5 på 32,5 enheder, hvor stort er da faldet, x,  på 100 enheder?

Så har vi:                    10,5/32,5  =  x/100              x er da procenten.


Brugbart svar (1)

Svar #15
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

Rigtig godt og kortfattet svaret, SECC.


Brugbart svar (1)

Svar #16
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

# 15:

- Men stadigvæk med tal

# 13:

Det, jeg mente sidst i # 10 var ikke (100%) men (og bemærk opholdet) 10,5/32,5*100   procent


Brugbart svar (1)

Svar #17
20. juli 2011 af Saraphim (Slettet)

#16 Det er jo nemt at skrive SECCs svar uden brug af tal. Derudover ville det STADIG være korrekt hvis du mener det på den led, da det så vil være svaret angivet i hundrededele, hvilket giver det korrekte svar hvis du har ganget med hundrede først. Sagt på en anden måde, det svarer vel til at gange med 100 og så 0.01. Jeg er ikke rigtig sikker på at notationen overhovedet er gyldig på den måde, men nu begynder diskussionen at blive lidt fjollet. :-)


Brugbart svar (1)

Svar #18
20. juli 2011 af Krabasken (Slettet)

Vi er jo som sagt principielt enige.

Vedr # 14: Trådstarteren (14 år) efterlyser en beregning af x - ikke en ligning med x . . .


Brugbart svar (1)

Svar #19
20. juli 2011 af Capion1

# 14  er den pædagogisk rigtige. Den forstås på alle niveauer. En beregning kræver, som regel, en ligning.


Brugbart svar (1)

Svar #20
20. juli 2011 af kieslich (Slettet)

og så som en matematiklærer gerne ser det :

procentvise ændring = (slutværdi-startværdi)/startværdi *100% = (22-32.5)/32.5*100% = -0.32*100% = -32%

Han mister 32% af sin markedsværdi.


Forrige 1 2 Næste

Der er 34 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.