Historie

AT 2012 - historie og biologi - problemformulering

11. marts 2012 af Marta003 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej derude!

Jeg sidder og pynser lidt på min problemformulering til AT 2012, men jeg har lidt svært ved at komme igang.
Jeg har valgt fagene historie A og biologi C og emnet stråling. Min idé til hirstoriedelen, er at komme ind på bombningen over Hiroshima, og i biologi vil jeg se på hvordan strålingen påvirker mennesker, dyr og planter - jeg er blandt andet i gang med at lave et forsøg med bestrålede frø.

Selve opgaven lyder således:
Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle.
Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses.
Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale.

Jeg har svært ved at komme igang med min problemformulering, og i første omgang er det den, jeg spørger om hjælp til, men hvis I har nogle forslag til andre dele af opgaven, må I meget gerne skrive det også.

Jeg håber, at I kan hjælpe mig!

Mvh Marta


Svar #1
11. marts 2012 af Marta003 (Slettet)

Måske også komme ind på Atomkraftulykken i Japan i Fukushima


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. marts 2012 af Gurlimisser (Slettet)

Hejsa. Jeg sidder med samme fagkombination til AT som dig, blot med biologi på B. Jeg har også haft lidt problemer med en problemformulering. Jeg er nu kommet frem til at jeg nok vil skrive om hvilken indflydelse de to atombomber i Hiroshima og Nagasaki havde for den magtpolitiske situation efter 1945 samt hvilke biologiske konsekvenser det fik for den japanske befolkning. 

I historie tænker jeg, at jeg bl.a. vil komme ind på, at det var "smart" for USA at kaste atombomberne - ikke blot for at slutte krigen og få japan til at overgive sig, men også som en slags magtdemonstration bl.a. over for Sovjetunionen. 

I biologi er min plan så at komme ind på hvordan den radioaktive stråling påvirker menneskekroppen. Noget med mutationer, celledeling og kræft. Eventuelt også noget med forskellen på arvelige og ikke-arvelige mutationer.

Jeg ved ikke om du kan bruge noget af det her, men du kan evt. lade mig vide hvis du kommer på noget rigtig godt, der så måske kan inspirere mig. 

Held og lykke

Hilsen Kristina


Brugbart svar (1)

Svar #3
22. marts 2012 af itsasurething (Slettet)

@Gurlimisser

Jeg har valgt at belyse nøjagtig det samme som dig, men jeg har som Jer begge svært ved at komme på en god problemformulering. Har I eventuel fundet på én nu, som kunne være til inspiration?

 


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. marts 2012 af Gurlimisser (Slettet)

Hej. 

Min problemformulering er egentlig bare det jeg skrev i mit første svar bare formuleret som én sætning: 

Hvilken indflydelse havde atombomberne over Hiroshima og Nagasaki på den magtpolitiske situation efter 1945 og hvilke biologiske konsekvenser fik den radioaktive stråling fra bomben for den japanske befolkning.

:)


Brugbart svar (1)

Svar #5
29. marts 2012 af itsasurething (Slettet)

Hej 

Hvilke kilder benytter I? Og hvordan har I grebet biologi-delen an?


Skriv et svar til: AT 2012 - historie og biologi - problemformulering

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.