Teknologi

eksamensoplæg = giver ingen mening =urealistisk

15. april 2012 af thelight - Niveau: C-niveau

Hej

 

Jeg har lige et spørgsmål til folk der har eller ved noget om teknologi..I eksamensoplæget i år som handler om arbejdsmiljø skal man OPFINDE et produkt der hjælper indenfor arbejdsmiljøet. Men er det ikke for meget at forlange af elever at de ligefrem skal opfinde produkter? jeg tænker da bare at hvis man kan opfinde noget så havde man da selv gjordt det og tjent penge på det lang tid siden, så det er da ik fordi man "BARE" lige kan opfinde noget når man vil. Folk som er opfindere har da brugt hele deres liv på at opfinde de teknologier de har opfundet, så hvordan kan man forlange dette eller har jeg misforstået hele opgaven ?

 

Jeg synes bare det lyder som et uretfærdigt krav.


Brugbart svar (3)

Svar #1
17. april 2012 af MaibritG

Kan man ikke opfinde noget selv, er der jo altid muligheden for at forbedre et eksisterende produkt. Der er desuden heller ingen krav om, at det "opfunde" produkt rent faktisk skal virke eller skal være en eller anden kæmpe verdenssucces. Der er ingen grund til at gøre teknologifaget mere kompliceret end det i virkeligheden er. Men det kan da godt være en "stor mundfuld" når man første gang skifter bekendtskab med faget. En idé kunne også være at læse fagets bekendtgørelse.

Et lille tip:
Studieportalen har sin egen opgaveside med teknologiopgaver, hvor du muligvis kan hente lidt inspiration til hvordan en opgave og et produkt kan fremstilles/kan se ud: https://www.studieportalen.dk/Opgaver/?category=23

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #2
17. april 2012 af thelight

ok tak for hjælpen.....men jeg synes lærere indenfor teknologi har 100 forskellige holdninger....den ene jeg havde det ene år blev inponeret af lange rapporter og den anden synes det var overflødigt......hvordan kan jeg være sikker på at det både er noget lærer og censor synes om ? og kender du noget man kan inddrage fra teknologi A som får det til at se mere professionelt ud i teknologi B ...det skal helst være noget nemt men som man først lærer i A


Brugbart svar (2)

Svar #3
17. april 2012 af MaibritG

Der er ingen grund til at inddrage noget fra teknologi A. Deres eksamen indeholder en forretningsmæssig/økonomisk vinkling på opgaven, så hold du dig bare til emnerne på B-niveau, som du har gennemgået. Jeg har også oplevet undervisere, der har vidt forskellige ønsker til hvordan en opgave skal se ud, men faktum er, at du ikke kan "please" alle. 

Personligt plejer jeg at opbygge mine teknologirapporter som følgende: 

Titelblad 
Forord 
Indholdsfortegnelse 
Projektbeskrivelse 

- Problemanalye 
- Årsags- & konsevensanalyse (problemtræ)
- Projektafgrænsning 
- Problemformulering
- Tidsplan 
Teknologi og samfund (mere uddybende om problemanalysen) 
Produktudvikling 
- Løsningsforslag 
- Primære & sekundære krav, vægtningstabel & kravmatrix 
- Valg af løsning 
- Teknikanalyse 
- Tekniske tegninger 
- Værkstedsplan 
- Livscyklusanalyse (LCA) 
Produktevaluering 
- Problemstillinger under produktion
- Produkttest 
- Forbedring af produkt 
Konklusion 
Litteraturliste 
Bilag 


Jeg har mellem Produktudvikling og Produktevaluering et afsnit omkring markedsføring (fra teknologi A), men har du ingen viden om markedsføring, så undlad det. Der er også rigeligt med Teknologi B-emner i opgaveopstillingen. 

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Skriv et svar til: eksamensoplæg = giver ingen mening =urealistisk

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.