LaTeX

Memoir

03. august 2012 af bonzoadam (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hvordan definerer jeg i preamblen at jeg gerne vil anvende memoir+


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. august 2012 af daleif (Slettet)

Hvad er memoir+? Jeg kender kun memoir

Memoir er en klasse, se i din preamble, der er kun en henvisning til noget med klasse (på engelsk), lav så den oplagte udskiftning.

Husk at kommer du fra article, så nummererer memoir \section som 0.1 etc, fordi memoir kører som en bog, dvs. øverste niveau er \chapter

Til mindre ting kan man angive klasse option 'article' og så få \chapter til at opføre sig som \section gør i article


Svar #2
03. august 2012 af bonzoadam (Slettet)

Ups der skulle kun ha stået memoir:-)

Kan man i article lave et større mellemrum mellem to linier?


Brugbart svar (1)

Svar #3
03. august 2012 af daleif (Slettet)

I hvilken sammenhæng? Der er ikke den store grund til at bruge dobbelt linieafstand med mindre nogen tvinger en


Svar #4
03. august 2012 af bonzoadam (Slettet)

I 9.157 vil jeg gerne skrive dvs....(se vedhæftede) med afsatnd til tabellen ovenfor

 

min kode er således.

 

 

\documentclass[a4paper]{memoir} \usepackage[utf8]{inputenc} \usepackage[T1]{fontenc} \usepackage[danish]{babel} \renewcommand{\danishhyphenmins}{22} % bedre orddeling \usepackage{amsmath, amssymb, bm, mathtools} \usepackage[danish=quotes]{csquotes} \usepackage{tikz} \usepackage{array,booktabs} \usepackage{ragged2e} \pagestyle{plain} \begin{document} \tableofcontents \newpage \section{9.152} Reducer udtrykket $(a+3b)^2+b(a-9b)-7ab$     Vi reducerer således \begin{equation*} (a+3b)(a+3b)+ba-9b^2-7ab\Leftrightarrow a^2+6ab+9b^2+ba-9b^2-7ab\Leftrightarrow a^2 \end{equation*}   Det vil sige at det reducerede udtryk bliver $a^2$ \section{9.153} Løs andengradsligningen $2x^2-5x-3=0$     Andengradsligningen løses ved at finde rødderne til andengradspolynomiet, hvor vi først løser for diskriminanten d og dernæst løser for x.   \begin{equation} d=b^2-4ac \end{equation} \begin{equation} x=\frac{-b\pm\sqrt{d}}{2a} \end{equation} Diskriminanten udregne:  $d=5^2-4\cdot2\cdot(-3)=25+24=49$  \\    Resultatet indsættes i løsningsformlen sammen med de øvrige værdier:    $x=\frac{-(-5)\pm\sqrt{49}}{2\cdot2}=\frac{5\pm7}{4}$   $x_1=\frac{5+7}{4}=3$    $x_2=\frac{5-7}{4}=-.5$      \section{9.154}   Bestem integralet $\int_0^1(8x^3+e^x)dx$ \\   Vi kan løse integralet således:   $\int_0^1(8x^3+e^x)dx=[8\frac{1}{4}x^4+e^x]_0^1=(8\frac{1}{4}\cdot1^4+e^1)-(e^0)=2+e-1=e+1$ \section{9.155}   Funktionen $f(x)=b\cdot x^a$opfylder at grafen for $f$ går gennem punkterne $P(2,1)$ og $Q(6,27)$ \\   Bestem tallene $a$ og $b$ \\   Om potensfunktionen oplyses at $f(1)=2$ og $f(6)=27$ For at bestemme tallene $a$ og$b$ indsætter vi de to talsæt i $f(x)=b\cdot x^a$ \\   $1=b\cdot 2^a$   og    $27=b\cdot 6^a$ \\   $\frac{27}{1}=\frac{6^a}{2^a}$  og $a=3$   Ved at indsætte i den første ligning får vi $1=b\cdot 2^3\Leftrightarrow1=b\cdot8\Leftrightarrow\frac{1}{8}=b$ \section{9.156}   På figuren ses to ensvinklede trekanter $ABC$ og $A_1B_2C-3$. Nogle af siderne er angivet på figuren.     \begin{figure}[htbp] \centering \begin{tikzpicture} \draw [thin](0.0)--(0,4)--(4,0)--(4,3)--(0,0); \node at (-0.3,-0.3) {A}; \node at (-0.5,2) {3}; \node at (-0.3,4.3) {B}; \node at (2.3,2) {C}; \node at (4.3,-0.3) {$B_1$}; \node at (4.3,3.3) {$A_1$}; \node at (4.5,1.5) {2}; \end{tikzpicture}  \end{figure}   I trekant$ABC$ er $\angle A=54^\circ$, $\mid AC\mid=10,2$ og$ \mid BC\mid=9,1$ Det oplyses at$\angle B$er spids. \section{9.157} Undersøg, om $f(x)=x\cdot$ ln$x-x+1$ er en løsning til differentialligningen.   \begin{equation*} \frac{dy}{dx}=\frac{y+x-1}{x} \end{equation*} \fancybreak   Vi undersøger om en funktion er en løsning ved at gøre prøve. \fancybreak   \begin{tabular}{l    !{\qquad}     r}   \toprule Først løses for venstre side.               & Dernæst løses for højre side.  \\\midrule $\frac{dy}{dx}=f'(x)\Leftrightarrow$                  &$\frac{y+x-1}{x}=\frac{x\cdot lnx-x+1+x-1}{x}\Leftrightarrow$\\ $\frac{dx}{dy}=1\cdot$ln$x-1\Leftrightarrow$ &$\frac{y+x-1}{x}=$ln$x$\\ $\frac{dx}{dy}=$ln$x$   &\\\bottomrule \end{tabular}           \fancybreak \fancybreak       Det vil sige at $f(x)$ er en løsning til differentialligningen. \section{9.158} To vektorer i planen er givet ved \begin{align*} \vec{a}=  \begin{pmatrix}  1\\3\end{pmatrix} &\quad \begin{pmatrix} -2\\1\end{pmatrix} \end{align*}     \end{document}  
Vedhæftet fil:eks1.pdf

Brugbart svar (2)

Svar #5
03. august 2012 af daleif (Slettet)

Jeg vil slet ikke skrive på den måde. Her er især din tabel skrevet om på den måde en universitetsstuderende ville blive bedt om at udlede det. Desuden skal du vænne dig af med at skrive alle de \\ i teksten, de skal aldrig bruges i teksten (det er derfor den feature IKKE er nævnt i min bog, der er for mange som misbruger den).

Da paste i fora giver dårlig formatering, har jeg vedhæftet filen i stedet.

Vedhæftet fil:stud.zip

Brugbart svar (2)

Svar #6
03. august 2012 af Andersen11 (Slettet)

#4

Du bør afholde dig fra at benytte ⇔ mellem udtryk, der er lige store (Opg 0.1). Her skal man benytte lighedstegnet = . Symbolet ⇔ benyttes mellem udsagn, der er ækvivalente.

I Opg 0.2 løser man ikke for diskriminanten, man udregner den, og udtrykket for den bør beregnes med at indsætte de korrekte tal

d = (-5)2 -4·2·(-3) = 25 + 24 = 49 .

Heldigvis er (-5)2 lig med 52 , så resultatet for d er korrekt.

I Opg 0.3 skal man skrive 8·1/4 , da 81/4 er det blandede tal 8 + 1/4 . Man kan ikke udelade gangeprikken mellem faktorer, der skrevet som talværdier.

Opg 0.4 . Hvis det er givet, at potensfunktionen går gennem punktet P(2,1) , følger det, at f(2) = 1 , ikke som angivet, at f(1) = 2. Det ser dog ud til, at opgaven er regnet med f(2) = 1.


Svar #7
04. august 2012 af bonzoadam (Slettet)

# 5 & 6 , super stor tak for hjælpen.


Skriv et svar til: Memoir

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.